Nem szeretem, ha egyformán vezényelnek, ha utánoznak egy-egy nagy karmestert, Karajant, Furtwänglert, Ozavát, és nincs benne a vezénylésben a személyiségük. Én mindig azt mondom nekik: ne utánozzanak senkit, nem is kell megnézni, meghallgatni, más hogyan csinálja. Kiindulási pontnak elég a partitúra, abban minden benne van – mondja lapunknak Jorma Panula, és mindjárt hozzáteszi: ő mindig őszinte, akkor is, ha azzal kell szembesíteni egy-egy jelentkezőt, hogy valamit nem jól csinál.
Panula jelentőségét akkor érthetjük meg igazán, ha végignézzük, hány neves karmester került ki az osztályából, és így világossá válik, hogy gyakorlatilag az ő nevéhez kötődik az egész finn karmesteriskola. Az idős mester alapvetően másképp közelíti meg az oktatást, nem az utánzásban és nem a „zongorában” hisz, hanem az élő hangszeres gyakorlatban. Azt hangsúlyozza, hogy a német iskola, amely az egész karmesterképzést a zongora uralmára alapozza, és zongorajátékon gyakoroltatja a dirigálást, szerinte hibás elképzelés.
Ő a karmesterek számára a zenekari hangszerek alapos, gyakorlati ismeretét tartja hasznosnak, különös tekintettel a vonósokra, hiszen ezek találhatók meg legnagyobb számban egy szimfonikus zenekarban, és a szerepük is meghatározó. Nem véletlen, hogy tehetséges és sikeres egykori növendékei közül többen is vonós- vagy fúvósművészek voltak, a vezénylés mellett például Susanna Mälkki csellistaként, Mikko Franck és Jukka-Pekka Saraste hegedűsként, Osmo Vänskä klarinétosként, Esa-Pekka Salonen kürtösként is nevet szerzett; nekik már komoly kamarazenei, zenekari gyakorlatuk volt, mire vezényelni kezdtek.
Panula szerint ez a sikeres karmesteroktatás alapja, ő ugyanis nemcsak egyesével, hanem csoportban is tanít, és a növendékek gyakran a saját zenekari hangszerükkel érkeznek az órára. Mielőtt hivatásos zenekar elé állnának, sokszor együtt alkotnak egy együttest, néha egészen különleges összeállításban, s egymást vezénylik. Így a másiktól is sokat tanulhatnak, és nem egy zongoristát kell irányítaniuk, hanem kezdettől azt gyakorolhatják, hogyan kell egységbe rendezni, összehozni a különböző hangszereket, hangszíneket, hogyan kell kezelni az egyes hangszercsoportok sajátosságait. A neves finn karmester hangsúlyozza, ő már egész korán, akár tizenöt évesen elkezdi a vezénylést oktatni, szerinte egy hangszeres ennyi idős korára már szerez akkora tapasztalatot, hogy képes legyen irányítani egy együttest.