Tánc alá: moldvai világzene szaxofonnal

Moldva a román asszimilációs törekvések ellenére rengeteget megőrzött a magyar hagyományokból.

2016. 09. 04. 16:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tánc alá címmel jelentkezett a Fanfara Complexa, az alapvetően moldvai zenét játszó együttes tagjai saját számaikkal a világzene moldvai vonulatát képviselik. Moldva a régóta folyó, sokrétű román asszimilációs törekvések ellenére rengeteget megőrzött az archaikus magyar népi hagyományokból, különösen zenei öröksége gazdag.

Bővelkedik a középkori és reneszánsz gyökerekben, sőt a még régebbi eredetű dallamokban is. Autentikus hangszerelése ebből az örökségből szintén sokat hordoz. Ha feldolgozásként tálalják, különösen manapság, amikor a Balkán felől hódítanak a rezesek és a szaxofonok, akkor is érdemes ezt a vonalat valamilyen formában megőrizni, felmutatni. Már csak azért is, mert a moldvai dialektus a magyar népzenének egy nagyon gazdag tárháza, amely ezer szállal kötődik más tájegységek muzsikájához, és így az egész Kárpát-medencében természetesnek hat.

Miért is írom mindezt? Azért, mert a Fanfara Complexa muzsikájában gyakorlatilag nagyítóval kell keresni a magyar elemeket, többnyire román, balkáni jellegű dallamok uralják a számokat, miközben itt-ott megcsillantják, hogy a magyar dallamokat mennyivel magától értetődőbben játsszák. Ők ugyanis azt is tudják, erre példa a 150 évvel ezelőtti felszabadítási kísérletnek indult Klapka-légiónak emléket állító számuk vagy az utolsó dal, az egyetlen vokális szám a lemezen. Ez a Kórház ballada, amely egyszerre ironikus és a legkomolyabb formában hagyományőrző, abban az értelemben, hogy a régi formák, dallamok és szövegek mentén enyhén archaizáló szövegű ballada készült.

Nyomokban jelen van benne még a gyimesi lassú és sebes magyaros táncrendje is, amely szervesen épül az egész magyar nyelvterületen érvényes balladahagyományba, a humor és az egyéni hang tökéletesen illeszkedik a népköltészet szigorú szabályai alkotta szerkezetbe. Nemcsak számomra ez a legemlékezetesebb pillanata a lemeznek, de másoktól is ugyanezt hallottam, és ennek csak részben oka az énekhang utáni sóvárgás. Ez bizony egy ízig-vérig magyar dallam, amely ebben a magyarországi közegben már első hallásra ismerősen cseng. Egy olyan melódia, amelyet fél perc után már magunk is dúdolunk.

Persze ezzel nem azt mondom, hogy nem értékesek a román hagyományba ágyazott számok, vagy nem lehengerlően virtuóz a Kalakort című szám, és nem egészen különleges Balogh Kálmán cimbalmos és Johannes „Szickán” Olsson harmonikás közreműködése. Ahogy a Budapesti csángók című szám egy táncházi közeget idéz meg, a Királyhágó az erdélyi hangzásvilágot hozza, és még hosszan sorolhatnánk az erényeit a lemeznek. Ezek közé tartozik, hogy a zenészek közötti összhang példaértékű, és a szaxofonok tökéletesen belesimulnak a koboz hangszínébe. Engem mégis a magyar dallam szólított meg, és talán nem véletlenül.

(Fanfara Complexa: Tánc alá. Fonó, 2016.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.