Családi dráma a múltban, japán nők a nirvánában

Kísérletező ősbemutatók: Tihanyi László két új hangszeres színházi műve a CAFe Budapesten.

2016. 10. 18. 5:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tihanyi László két legújabb hangszeres színházi művének ősbemutatója is sorra kerül a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál programján: a Fehér rózsa és a Vörös izzás című darabokat Máté Gábor rendezésében láthatja a közönség október 21-én a Müpa fesztiválszínházában, többek között Fullajtár Andrea, Meláth Andrea és Cser Krisztián előadásában, a szerző vezényletével. A hangszeres részeket neves szólóművészekből álló kamaraegyüttes szólaltatja meg: mások mellett Rohmann Dittát, Eckhardt Gábort és Ittzés Gergelyt találjuk a zenészek között.

Kortárs romantikusok

Magyar zeneszerzők műveit tűzik műsorra kedd este a Müpában, a Budafoki Dohnányi Zenekar előadásában, Hollerung Gábor vezényletével. Orbán György IV. szerenádja a Mahler-ünnep felkérésére született 2011-ben. Gyöngyösi Levente Istenkép című kantátáját tíz éve mutatták be először az 1956-os forradalom tiszteletére, szövege Szőcs Géza drámája, a Liberté 1956 soraiból állt össze. Az öttételes műből – melyek között szerepel A pesti srácok és Kádár dala című is – a kritika szerint Hacsaturján és Csajkovszkij muzsikáját is ki lehet hallani. Dubrovay László 1984-es II. zongoraversenye, a Concerto romantico szólistája Balázs János lesz. Közreműködik Pasztircsák Polina és Gábor Géza operaénekes, az Angelica leánykar és a Nemzeti Énekkar férfikara. (T. G.)

Műfajilag nehezen behatárolható a két alkotás, ezért is nem alkalmazza rájuk a szerző a hagyományos opera megjelölést. A hangszeres zenét, éneket, prózát és táncot ötvöző előadás műfaját nyugaton a stage music gyűjtőfogalommal határozzák meg. Ez az elnevezés, amely ezt a kísérletező típust illeti, nem annyira közismert, bár maga a műfaj egyébként nem mai találmány, hiszen Sztravinszkij A katona története is ide sorolható.

„Ezekben a darabokban azzal kísérletezem, hogy hogyan áll össze egy csupán félig-meddig kimondott, jelzésszerűen bemutatott, történetfoszlányokból építkező cselekmény egy komplett történetté, annak segítségével, hogy mindazokat az elemeket, amelyeket nem mondanak ki a színészek szó szerint, a zene jelenítse meg. Hiszen ebben a műfajban a zene ugyanolyan intenzitással, megjelenítő erővel vesz részt a cselekmény kibontásában, mint a kimondott szó” – fogalmazott a fesztiválnak adott interjújában Tihanyi László az egyik darab témájáról, amelynek sok keresés után végül maga írta meg a szövegét.

A Fehér rózsa egy családi dráma története, amelynek jó szándékú, de sorozatos félreértéseit komponálta meg a szerző. „Koncentrált, egészen sűrű szöveg jött létre, amely kétfelől, kétféle idősíkból jeleníti meg a cselekményt: az egyik a férj visszaemlékezése a házasságukra, a másik pedig a feleség múltban írt levelei egy elképzelt barátnőhöz. A forma ezáltal rengeteg hézagot hagy, amelybe színészek prózai részeihez bekapcsolódik egy férfi és egy női énekes előadása is” – mondta el a szerző, akinek művében az énekesek a narrációból csak a legfontosabb egy-egy szót ismétlik meg, koncentrálva a legnagyobb töltetű mondani­valóra.

A Vörös izzás című darabban egy mozgásszínházi produkció is megjelenik, ráadásul ennek a cselekménye Japánban játszódik. Itt is hosszas keresés előzte meg a szövegkönyv kialakulását, Tihanyi László végül 14 ősi japán haikut választott ki, ezeket a nőt megtestesítő narrátor mondja el a darabban. A szövegeket ötvözte a Japánban kedvelt buddhista irat, a Lótusz szútra egyik részletével, amely arról szól, hogyan képes egy nő elérni a csak férfiak számára adott nirvánaállapotot. Ezt a szakaszt egy hattagú kórus énekli majd, olyan parlando, elbeszélő énekstílussal, amely leginkább az európai gregoriánra hasonlít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.