Felemás kettős premier: ’56-os darabok az Opera színpadán

Einojuhani Rautavaara A bánya és Varga Judit Szerelem című művét mutatta be a dalszínház.

2016. 10. 24. 13:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Einojuhani Rautavaarára kétségtelenül nagy hatást gyakorolt 1956 szelleme. Bár a cselekmény térben és időben elvont helyszínen játszódik, és általánosságban a diktatúrák ellen vívott forradalmakat, azok dicsőségét és árnyoldalát idézi meg, a zene egyértelműen az ötvenes évekre utal. A kortárs zenére jellemző megoldások – mint például a dodekafónia – mellett megjelenik a dzsessz is, amely funkciója szerint egy rádióból szól, de utalásként átveszi a zenekar a kíséretben a motívumokat.

A feszültség és az oldás kiváló érzékkel vezeti végig a hallgatóságot az egyébként nehéz zenei szöveten, amelynek vokális szólamai egészen beszédszerűek, és tökéletesen illeszkednek a mondanivalóhoz. Filmzeneszerű jelleg, nagyon hatásos és a történéseket árnyaló hangszínek, dallamok jellemzik a mű egészét. Nem is volt vele könnyű dolga Bogányi Tibornak és a zenekarnak, de igazán kiváló végeredmény született. Ugyanezt mondhatjuk az énekkarról is, amelynek a suttogó, ráolvasásra utaló mondatoktól kezdve egészen széles skálán mozgott az eszköztára.

Vilppu Kiljunen finn rendező a különleges megvilágítással, a tömegek színpadon való elosztásával, az énekesek mozgatásával mind nagyon jól variált. Antti Mattila díszlettervező a puritán háttérrel, Piia Rinne jelmeztervező pedig a tipikus ötvenes évekbeli ruhákkal idézte meg a kort. Az előadásból kimagaslott Tommi Hakala Simon szerepében, ő a forradalom élére áll, lányát, Irát Miksch Adrienn alakította, aki a forradalom által hozott halál helyett bármi áron az életet választaná – még az énekhangjával is ezt sugallta. Jó karakterszerep volt Laborfalvi Soós Béla Komisszárként, Fried Péter árnyalt személyiséggé formálta a Papot, Kiss B. Attila Markója valódi forradalmárt idézett, annak minden fanatizmusával és beszűkültségével, Cserhalmi Ferenc Vanhája is megfelelő. Annyira jó az előadás, hogy nem is lehet szabadulni a hatásától.

Kevés is a szünet, hogy áthangoljuk magunkat a Szerelemre, a minden idők egyik legjobb magyar filmjéből készült operára. Több szempontból sem szerencsés, hogy Varga Judit első, nyilvánosságnak szánt operája ennyire nagy volumenű alkotás után szólal meg. Noha érthető a kapcsolat: az egyikben elbukik a forradalom, a másik az ennek következtében bebörtönzött áldozat családjáról szól.

Az sem könnyíti meg a dolgunkat, hogy az opera szorosan követi a filmet, Törőcsik Mari, Darvas Lili, Darvas Iván alakítása pedig annyira beégett az elménkbe, nehéz tőle szabadulni. Annál is inkább, mivel a filmre reflektáló és ezer szállal hozzá kötődő rendezést látunk A bánya stábjától – s bár Varga Judit zenéje eltér Mihály Andrásétól, ez kevés ahhoz, hogy a mű kilépjen a Makk Károly-film árnyékából, és önálló életre keljen. A hangsúlyos ütősszekciókkal, a különböző effektusokkal jól bánik a zenekar és Bogányi Tibor, viszont sokat ront az összképen a kevésbé erős szereposztás.

Azonnal nekiállt az első operájának

1957-ben Svájcban tartózkodott egy zenei esemény miatt az akkor 29 esztendős Einojuhani Rautavara, aki az esti kortárs műveket bemutató hangverseny szünetében a büfében leült egy asztalhoz egy kisebb társaság mellé. Amikor bemutatkoztak egymásnak, kiderült: a társaság mindegyik tagja magyar menekült, akik az 1956-os forradalom leverése után a megtorlások elől szöktek nyugatra. Rautavara tőlük hallott először az 1956-os eseményekről konkrét történeteket, személyes emlékeket, többek között egy bányáról, ahová az oroszok elől menekülő felkelők elbújtak. Az oroszok felfedezték őket, és rájuk robbantották a bányát, mind meghaltak. Ezek az 1956-os történetek annyira megindították a fiatal szerzőt, hogy nem is bírt visszamenni a hangversenyre. Hazament, és azonnal nekilátott az első operájának, amely az 1956-os forradalomnak és a leverésének állít emléket, és amelynek a szövegét is maga írta. Nagyon hamar elkészült vele, és így utólag bátran mondhatjuk, hogy az életműve jelentős és a XX. századi finn zeneirodalom meghatározó alkotása lett A bánya, azonban a szovjetek hatalmi nyomása miatt egészen péntek estig nem adták elő színpadon. Az első koncertszerű bemutatására is több mint ötven évet, egészen 2010-ig kellett várni. A hatvanas években még megértjük, miért volt nehéz keresztülvinni egy ennyire aktuális darabot, de a szerző a premier előtt egy kisfilmben azt is elárulta, hogy a nyolcvanas években kétszer is majdnem műsorra tűzték, az utolsó pillanatban azonban valahogy mindig kirúgták a rendezőt.

Balatoni Éva énekét, játékát leszámítva átlagos, kevésbé kifejező produkciókat hallhattunk. A Requiem a távolból behallatszó kórussal viszont velőtrázóan erős a Mama halálakor: a kórus nagyon kitett ma­gáért. A darab zenei csúcspontja után az a rendezői megoldás is zseniális, ahogy a temetés és a szabadulás párhuzamosan jelenik meg.

(Einojuhani Rautavaara: A bánya. Varga Judit: Szerelem. Premier. Magyar Állami Operaház, október 22. 19.00)

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.