Ilyen az élet a „halál” után?

Meghallgattuk a Sum 41 új albumát, de a 13 Voices sajnos nem okozott maradandó élményt.

Földi Bence
2016. 10. 15. 15:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt év – ennyi telt el azóta, hogy a Sum 41 kiadta utolsó albumát. Aztán jött 2016. október 7., amikor megjelent a 13 Voices című korong – az együttes hatodik nagylemeze. Már az kész csoda, hogy a pop punk, punk rock, skate punk és egyéb jelzőkkel is illetett banda egyáltalán létezik: a húsz éve, a kanadai Ajaxban alapított együttesnek összesen 13 tagja volt az elmúlt két évtizedben. Mégsem a gyakori tagcserék miatt meglepő, hogy a Sum 41 még egyben van, hanem azért, mert Deryck Whibley, az együttes frontembere túlélte a 2014-es évet.

A kilencvenes évek szülötteinek egyik bálványa ugyanis 2014 májusában kórházba került. Hosszú évek drog- és alkoholfogyasztásának lett az az eredménye, hogy májelégtelenség miatt kezelték. Akkor posztolt pár elrettentő fotót a Facebookra, majd nem sokkal később már úgy tűnt, jó útra tért, és ismét elkezdett melózni. Méghozzá azon az albumon, amely pár napja jelent meg.

A 13 Voices nem lett túl jó anyag, főként azért, mert nincs egy szép íve, emellett az egyedi hangzás is hiányzik. A legtöbb dal úgy kezdődik, mintha a Linkin Park 2010 környéki albumainak lemaradt számait hallgatnánk. Ez két szempontból rossz: nemcsak, hogy nem egyedi, hanem kissé idejétmúlt, divatjamúlt is a legtöbb dal ezen a lemezen. Nem azt érezzük, hogy a 13 Voices a halálközeli állapot utáni újrakezdésről mesélne, sokkal inkább érezzük pénzéhes erőlködésnek olyan zenészektől, akik fölött eljárt az idő. Mert bizony a Sum 41 szűk tizenöt éve volt a csúcson: a 2001-es All Killer, No Filler című korong után két évvel jött a másik remek lemezük, a Does This Look Infected?. Olyan menő dalok szerepeltek ezeken az albumokon, mint a Fat Lip, az In Too Deep, az Over My Head vagy éppen a Still Waiting.

Ez a két album volt, amelyet rongyosra hallgattak – kazettán, walkmannel! – a tinédzserek a kétezres évek első felében, miközben headbangeltek, Sum 41-os pólót hordtak, és azt hitték, hogy menők.

Nos, ezen két lemez hangulatából nem sok köszön vissza a 13 Voices hallgatása közben. Még úgy sem, hogy sok esetben ugyanazon bandatagok vokáloznak, mint régen (Dave Baksh kilenc év után tért vissza a zenekarba). Persze, nehéz dolga van egy húszéves együttesnek: meg kell tartani a régi rajongókat, de az új generációkat is meg kell szólítani.

Sajnos főként utóbbira helyezték a hangsúlyt a derék Whibley-ék, így a 13 Voices elég szedett-vedett korong lett. Persze többedik hallgatásra már kezd összeállni a dolog, vannak megjegyezhető dallamok is, ám elsőre csupán egyetlen számot játszottam le többször is: a kétezres évek eleji Sum 41-ra hajazó The Fall and the Rise-t.

Összességében tehát nem lett túl jó korong a 13 Voices, ám erre az őszre jó lehet arra, hogy tömegközlekedésen hallgassuk, és kicsit visszapörgessük az idő kerekét. Télen viszont már nem fogunk emlékezni rá – talán azt is elfeledjük, hogy a Sum 41 még aktív.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.