Az, hogy Christopher Marlowe drámája önmagában darázsfészek, nem vitás. Mondhatjuk, hogy korunkban különösen aktuális, de valószínűleg utóbbiban nincs igazunk. A közügy és a magánügy keveredése és az ebből fakadó, nemzeti szintű problémák sora ugyanis a történelem örökzöld slágerei közé tartoznak, így minden kor a sajátjának érzi.
Botrányok sora
Christopher Marlowe II. Edward című drámája 1592-ben keletkezett. Jelentősége azért is óriási, mert ezt a művet tekintjük a shakespeare-i királydrámák szerkezeti modelljének. Szerb Antal ezért Marlowe-t Shakespeare Keresztelő Szent Jánosának nevezte, és bár a hasonlat a két kortárs között találó, Marlowe csöppet sem élt példamutató keresztényi életet. A fiatalon meghalt drámaíró és költő istentagadással, börtönnel, korhelykedéssel, kocsmai verekedésekkel, botrányokkal terhes életútját számos legenda övezi, amelyek szerint titkos ügynök, pénzhamisító és homoszexuális lett volna, ezeket a mai napig nem sikerült bizonyítani. II. Edward című drámáját legutóbb 1993-ban láthatta a hazai közönség.
A II. Edward története azért is hat annyira erősen, mert az alapsztori igaz, és az 1300-as évek elején nem kevés időre taszította romba Anglia társadalmát. A feudális anarchia ritkán kedvez egy országnak, és e téren van is bőven párhuzam, Alföldi Róbert azonban kínosan ügyel arra, hogy ne bocsátkozzon konkrét utalásokba a CAFe Budapest keretein belül a Budapest Music Centerben bemutatott előadással. (Az írás az október 8-ai előadásról szól – a szerk.) Magát a problémát veti csak fel az általános emberi reakciókkal, rendkívül groteszk és kifejező módon, ám nyitva hagyja a kérdést, hogy ki kit lát bele az adott szituációkba.
Erős képsorokkal dolgozik, egészen odáig elmegy, hogy a trónfosztás előtt a király meztelen. Nem csak az ismert mese és nem csak a krisztusi ruhafosztás párhuzamát idézi meg vele, azon a ponton már valóban nem öncélú a mezítelenség. A feszengés, a zavartság, amit ez a színpadon és a nézőtéren egyaránt kivált, szükséges a katarzishoz. A király férfi szeretőivel való viszonyának, bizarr és morbid kivégzésének ábrázolása sem polgárpukkasztó, ráadásul akárhányszor keményebb jelenethez érünk, mindig oldja egy-egy ironikus, groteszk mondattal, mozdulattal, zenével.