Lúdas Matyi meggondolja magát

Változatos, szórakoztató, cirkuszba való az új előadás. Csak a moralizálás unalmas.

R. Kiss Kornélia
2016. 10. 15. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két hófehér ruhás kazah nő galambokat varázsol elő a csodaszép, lebegő fehér ruhaujja alól. Egyet, kettőt, hármat, négyet. A klasszikus bűvészmutatványt egy kecske és néhány disznó figyeli sztoikus nyugalommal. Nekik mindegy is, már leszerepeltek, mehetnének uzsonnázni. A mutatvány különben sem értük van, hanem a megvert Döbrögiért, aki valószínűleg sosem gondolta volna, hogy egyszer a cirkuszi manézsban köt ki.

A Lúdas Matyi a Fővárosi Nagycirkusz első olyan előadása, ahol van valamilyen történet. Veszélyes ugrás volt ez a klasszikus cirkusz világában, ahol egymás után mutatják be a különböző, egymással leginkább semmilyen kapcsolatban nem álló produkciókat.

Egy kötéltáncos, egy bohóc, egy elefánt. Az állatok, a zsánerek, a jelmezek és a fények néha cserélődtek, de többnyire tudhatták a nézők, mire számíthatnak: lélegzetelállító trükkökre századszor is. Évekig ilyen volt a Fővárosi Nagycirkusz, de most már végül is kiemelt nemzeti kulturális intézmény, cirkuszból pedig rengetegféle van a világon, itt volt az ideje az újításnak.

A Lúdas Matyi nyilván egészen más, mint a klasszikus cirkusz, itt valamit el kell mesélni. Végül inkább valamiféle revü lett a Lúdas Matyiból a cirkuszban, néhol cirkuszi számokkal tarkítva, mint cirkuszi előadás. A darabot Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója rendezte, aki korábban békéscsabai színházigazgató volt, és a cirkuszról is más elképzelései vannak, mint elődeinek. A manézsban megjelentek a színész-énekesek, a szöveg, a különböző zenei műfajok a klasszikus cirkuszi indulóktól a népzenén át a musicalstílusú dalokig, az egységes koreográfia, a tánc és a jelmez is.

Úgy tudjuk, cirkuszszakmai körökben vannak olyanok is, akiknek nem tetszik az új irány, erős kétségeket ébreszt azokban, akik a klasszikus cirkuszban bíznak igazán, úgy, ahogy azt a közönség évtizedeken át megszokta.

A Lúdas Matyi szerda délutáni előadását erős fél ház nézte, de a közönség láthatóan élvezte az előadást, haladt a történettel, tapsolt a látványosabb jelenetek után. Úgy tűnt, a gyerekek sem unatkoznak, megvolt a szokott nevetés-álmélkodás, sőt az ujjongás is – érdekes módon ezt a háziállat-sereglet váltotta ki, pedig különösebb teljesítményt nem nyújtott a kecske és a disznó azon kívül, hogy körbesétáltak a manézsban. Inkább az lehetett az érdekes, hogy a meglepetés erejével hatottak – talán a változatosság volt az oka annak is, hogy végül szórakoztató délutánt töltöttünk Lúdas Matyiékkal. Mindig más történt a manézsban. Hol a történet haladt tovább – Döbrögi (Konter László) kezdte püfölni Matyit (Kabai Alex), vagy fordítva –, hol egy cirkuszi produkció kötötte le rövidebb időre a figyelmet.

Igaz, Lúdas Matyi ebben a formában tulajdonképpen nem a Lúdas Matyi, hiszen az eredeti műben szó sincs arról, hogy Döbrögi a második verés után megjavulna. Hanem éppenséggel arról van szó, hogy három a magyar igazság, és ha Lúdas Matyi egyszer megfogadta, hogy háromszor veri vissza, akkor az meg is történik. Csak éppenséggel ez nem volt alkalmas arra, hogy nagy, romantikus összeborulással végződhessen a darab.

Úgy látszik, az alkotók viszont nem tudták elképzelni a katarzist enélkül. Ezért javul meg végül a cirkuszi Lúdas Matyiban Döbrögi. Matyi megkönyörül, ő pedig szánandó öregemberré változik. Mindegy, ki mennyire ért egyet elvben a háromszor visszaveréssel, végül mégis úgy érezhetjük: kicsit bicebóca így a történet, az eredeti is, meg nem is. Az, hogy a lúdlányok, akiket artisták alakítanak, különböző szép erényeket testesítenek meg, kissé szájbarágós moralizálásnak tűnik. A show összességében mégis szórakoztató marad.

Az október elején bemutatott Lúdas Matyi viszonylag rövid ideig, novemberig lesz műsoron a Fővárosi Nagycirkuszban. November 12-én már a karácsonyi műsor, a Dima karácsonya debütál majd, ezt szilveszterig fogják műsoron tartani.

Ezek meglehetősen rövid határidők a korábbiakhoz képest, amikor általában négy-hat hónapig repertoáron maradtak a Fővárosi Nagycirkuszban a nagyobb produkciók. Legutóbb például az orosz vízicirkuszi előadás, az Atlantisz gyermekei, amely klasszikus cirkuszi műsor volt, de a manézs közepén felépített medencével és szökőkúttal annyira látványosra sikerült, hogy minden rekordot megdöntött: kétszázezer fölötti nézőszámmal zárt augusztus végén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.