– Back to Følk a lemez címe, mégsem népzenét hallunk. Mihez térnek vissza?
Fehér Zsombor: – Három éve történt, hogy előadtuk pár számunkat unplugged formában, ehhez találtuk ki a Back to Følk címet, amibe annyira beleszerettünk, hogy a következő lemezünknek mindenképpen ezt a címet szerettük volna adni. Ugyanakkor azzal is tisztában voltunk, hogy ha ezt a címet komolyan veszi a közönség, az mindenképpen csalódás lesz. Ha tényleg visszatérünk a folkhoz, akkor azért, ha meg nem, akkor azért.
Fehér Viktor: – Ezen gondolkodva jutottunk el oda, hogy miért is kellene a Folk címen műfajra gondolni, miért ne lehetne ez Følklānd fővárosa.
F. Zs.: – Ez a poén azért is jelent nagy lehetőséget számunkra, mert a følklāndi magyārïk zenéje teljesen másképp fejlődött, mint a magyar népzene a Kárpát-medencében. Ugyanazok a gyökerei, de náluk a Hej, Dunáról fúj a szél értelemszerűen nem a Dunáról szól, így mondhatjuk azt, hogy a dallam azonos, de az üzenet más lett.
Back to Følk
Ma este mutatja be Back to Følk (Music from Følklānd) című lemezét a Kerekes Band a Fonóban. Az együttes legújabb albuma ismét nemzetközi visszhangra lelt: a rangos világzenei szaklap, a brit Songlines magazin legújabb, októberi számában közölt kritikát az egy hónapja megjelent lemezről, ebben hosszan méltatja az együttes zenei stílusát, védjegyüknek tekinthető sajátos humorát, a népi dallamok különböző effektekkel és funk-rock elemekkel való keverését, illetve kiemeli a különleges népi hangszerek használatát. A kritikus emlékezteti olvasóit a 2006-os Pimasz című album robbanásszerű sikerére, ezt a neves magazin egyébként akkor beválogatta a világ tíz legjobb újonnan megjelent lemeze közé. Nemcsak ezzel az albumukkal büszkélkedhetnek sikerekkel, több cd-jük is arany- és platinalemez lett, kétszer vehették át a Fonogram díjat, Mr. Hungary című számuk pedig hetekig vezette az MR2 slágerlistáját.
– Ez az irónia válasz azokra a kritikákra is, amelyek a szűkebb hazai népzenei szakma felől érkeztek?
F. V.: – Én úgy érzem, hogy a szakma egy része elzárkózik tőlünk, a másik része viszont elfogad. Sebő Ferencnek és Agócs Gergőnek is elsőként vittem személyesen a Back to Følk lemezből. Az ő véleményükre mindig adunk, még akkor is, ha nem értünk mindenben egyet. Kelemen László, a Hagyományok Háza igazgatója is elismerően nyilatkozott a lemezről, és hozzátette: „…és egyáltalán nem trendi”. Ennél nagyobb dicséretet nem is kaphattunk volna.
F. Zs.: – Ez nemcsak a táncházmozgalom ortodox híveinek fricska, hanem a nemzetközi világzenei szakmán belül kialakult trendnek is, a kis népek felfedezése iránti imádatnak, annak, hogy minden ilyet szeretnének egy kicsit celebritásként, szenzációként ünnepelni. Nagy nemzetközi fesztiválokon mi is gyakran találkozunk olyan előadókkal, akik a színpad mögött menő bőrdzsekiben cigiznek, és a legújabb mobilt nyomkodják, kólát isznak és hamburgert esznek, aztán amikor kezdeni kell, egy zsákból előkapják a fellépőruhát, a színpadon pedig eladják őket mint olyan autentikus bennszülött zenészeket, akik otthon a saját maguk által elejtett kecskét nyárson sütögetik az asszonynak. Mi tudjuk, hogy a város legjobb szállodájában laknak, de amint felveszik azt a bizonyos ruhát, a közönség elhiszi róluk, hogy világtól elzárt bennszülöttek.