Amikor egy császár a művészet rajongója

Európában is ritka kiállítást hozott tető alá a Műcsarnok: 200 mű, amely sosem volt látható együtt.

Tölgyesi Gábor
2016. 11. 28. 8:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Úgy véli, ő Titánia, s ligetben pajzánul szökell, pedig hiú e mánia: kövér a Schratt, fogynia kell.” Ha netalántán frivolnak, sőt, egyenesen felségsértőnek tartanánk a Műcsarnok előcsarnokában Az első aranykor című kiállítás plakátját, a bécsi Jugendstil egyik jellegzetes alkotója, Franz von Matsch képéhez érve (Schratt Katalin, az Igazság megtestesítője) „megtorlásként” nyugodtan mormoljuk el magunkban a fentebb idézett bökverset. Szerzője, Erzsébet királyné e művel örökítette meg indulatát az őt utánzó színésznő-barátnéja, a Burgtheater örökös tagja iránt, akinek – a történelmi emlékezet igazságtalansága folytán – leginkább felejthetetlen szerepévé az vált, hogy a császár-király szeretője volt. Mégpedig Erzsébet áldásával: e kép is az ő ajándéka volt Ferenc Józsefnek. A Műcsarnok plakátja ugyanakkor egy korabeli bécsi pletykát elevenít fel: Ferenc József és Erzsébet királyné medálképe alatt megjelenik a „szép akasztott ember”, Andrássy Gyula, a Monarchia külügyminiszterének portréja is – a kiegyezés és a királyné iránt nem lelkesedők híresztelték annak idején, hogy az 1868-ban született Mária Valéria apja valójában a magyar gróf. A rosszindulat végzete: a pletyka később romantikus mesévé nemesült.

Persze indokolható is a Műcsarnok plakátján Andrássy Gyula arcmása, még ha a Hősök terén álló épület megnyitását már nem érhette meg, csak az Andrássy úti, Régi Műcsarnokét: bőkezű mecénás volt, s 1861-től az országos magyar képzőművészeti társulat első elnöke. A társulatnak – amely a fiatal tehetségeket, a szegény művészeket is pártfogolta − és Ferenc József nagyvonalú támogatásának köszönhetően 120 éve, 1896. május 4-én nyitotta meg kapuit a Schickedanz Albert által tervezett neoklasszicista „bazilika”. Mégpedig a „legek” kiállításával: 258 festő, szobrász és grafikus 1350 művével. Mivel az akkor bemutatott művek nagy része elveszett, Az első aranykor című kiállítás tudományos kurátora, Sármány-Parsons Ilona – Mayer Marianna kurátorral −, ha akarta, se rekonstruálhatta volna most a millenniumi ünnepségek egyik legszebbikét. Ám így is, Európában is ritkaságszámba menő kiállítást hozott tető alá: a közép-európai régió e, mintegy 200 műve szinte sosem volt látható együtt, s látványosan szemlélteti, hogy „az egyedül vagyunk” gondolata és a magyar kultúrfölény-szemlélet hamis. Lehet lelkesedni a lengyelekért, csehekért, horvátokért, osztrákokért is. Ugyanakkor: a nagyra becsült alkotóinknak vannak még felfedezésre váró remekművei, míg a kevésbé becsült, elfeledett művészeinkre – a kurátor szerint például Pataky Lászlóra − is érdemes végre rácsodálkozni.

Az időrendi logikát követő kiállítást egy codával záródó háromtételes szimfóniaként prezentálják: első tétele a historizmus, a három nagy „M”-mel: az osztrák Makarttal, a lengyel Matejkóval és a magyar Munkácsyval. Második tétele a rea­lizmus és a historizmus együttélése, a harmadik a 19. századvég, codája pedig az első világháború előtti időszak festészete. Az első aranykor persze ad lehetőséget arra is, hogy e tételek között egy másfajta logika szerint kalandozzunk: ilyen például, ha olyan képekre vadászunk, amelyek így vagy úgy kötődnek Ferenc Józsefhez. S nem azért, hogy rekonstruáljuk az uralkodó kénye-kedvét: Ferenc József gyerekként festeni tanult, s művészet iránti rajongása később sem csillapodott. Nagy pénzekkel járó képzőművészeti díjakat alapított, rengeteg kiállításon jelent meg, a sajtó pedig külön figyelte, mely festővel váltott szót, s milyen képeknél időzött hosszabban. S a jelek szerint jó ízlése volt.

Közismert, hogy az uralkodó nagyra tartotta Munkácsy Mihály Krisztus Pilátus előtt című művét, meg is vásárolta Párizsban, s a festőnek nemességet adományozott, de meglepő lehet, hogy Jan Matejko művét, a Rejtan, Lengyelország elestét is épp ilyen nagy becsben tartotta – s szintén Párizsban vette meg. A magyar állam tulajdonába került – miután Ferenc József az elismerését fejezte ki – Kernstock Károly Agitátor a gyár kantinjában című festménye is. Kernstock képén a vörös terítővel letakart asztalnál, vörösbort ivó munkásokat győzködi egy alak, akit – fizimiskáját tekintve − hihetnénk Leninnek is, ha nem tudnánk: ez a remekmű 1897-ben készült.

(Az első aranykor. Az Osztrák–Magyar Monarchia festészete és a Műcsarnok. Műcsarnok, 2017. március 13-ig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.