Hatott is meg nem is a Placebo Budapesten

A zenekar 20. születésnapi turnéjával érkezett: velük jött David Bowie, Leonard Cohen és Donald Trump is.

Zimon András
2016. 11. 12. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tipikus sulizenekarból a brit underground egyik legjelentősebb csapatává fejlődött együtteshez sosem volt mostoha a sors. Demóik a 90-es évek közepén – első lemezük megjelenése előtt – eljutottak David Bowie-hoz, aki az akkoriban teljes átalakuláson áteső rock és elektronikus zene potenciális nagykövetének jövendölte a Placebót. Hóna alá is nyúlt a zenekarnak, s turnézni hívta őket előzenekarként.

A hirtelen jött siker után Molkóék próbálták fenntartani ugyanazt az ívet, amit az 1998-as Without You I’m Nothinggal és talán a másik legjobban sikerült lemezükkel, a 2003-as Sleeping with Ghosts-szal elértek. Sorlemezeket nagyjából 4-5 évente adnak ki, ami most a 2013-as Loud like love után kimaradni látszik, bár erre megesküdni nem mernék, mégis, talán a lendület – úgy tűnik – kezd elfogyni, hiszen a csapat a 20 éves jubileumát „csak” egy válogatáslemezzel és egy EP-vel ünnepelte.

A lemezmegjelenéshez kapcsolódó 20 Years of Placebo című turné pénteken érte el hazánkat. Azon a szomorú novemberi pénteken, amelyiken Leonard Cohen a mennybe távozott. Tudván, hogy a zenekart is megviselte a zenészlegenda halála, kíváncsi voltam, hogy a szókimondó, kvázi emberjogi aktivista banda miként nyúl majd a koncertjükön a közelmúlt történéseihez, nemcsak a szomorú halálhírhez, hanem akár az amerikai elnökválasztáshoz is.

20 év terméséből válogatni nem könnyű, és sajnos elkövettem azt a hibát, hogy belenéztem a setlistbe az interneten: el is csodálkoztam azon, hogy olyan nagy slágerek estek ki a turnén, mint az English Summer Rain, a This Picture vagy a személyes nagy kedvenc Sleeping with Ghosts 2003-ból.

A bő két óra játékidő alatt azért jutott bőven a jóból. A VHS-szalagról bejátszott Every You Every Me videoklipje kiváló kezdésnek tűnt, érdekes volt látni, hogy mennyit változott a zenekar a 20 év alatt, legalábbis a megjelenésüket tekintve, a dal maga pedig megadta az alaphangot az „elmúlthúszévezéshez”.

Brian Molko ezen a napon mint frontember nem volt túl beszédes, de a csapaton nagyon látszott, hogy erősen koncentrál az előadás egésze alatt. Egy-két rövid anekdotától eltekintve inkább a kivetítőn mutatták be történetüket. A Without You I’m Nothing alatt például megjelent a nagy mentor, David Bowie is, akivel egy közös stúdiófelvétel alatt rögzített videót lehetett látni.

A biszexualitását nyíltan vállaló Molko szerencsére nem félt, és nyíltan letette voksát a már említett amerikai elnökválasztás végeredményét illetően is. Trump fejét egy cigarettásdobozba montírozva tudatta a világgal, hogy az új elnök káros az egészségre. A zömében a húszas éveiket éppen alulról karcoló, főként lányokból álló közönség vevő volt az efféle poénokra, s remélem, Molkónak sem kell amiatt aggódnia, hogy a Placebo az efféle poénok miatt nem kerül parkolópályára.

Az eredeti felállásból már csak Stefan Olsdal és Molko adta a zenekar gerincét, de a sessionzenészek is hozták az elvárhatót. A gender-kvótának megfelelően egy hölgy is bekerült a csapatba, Fiona Brice személyében, aki hol billentyűkön, hol hegedűn kísérte a csapatot, polkorrektté téve ezzel a zenekari felállást is. A többiek is tették a dolgukat.

A csapat monoton hangzását egyértelműen Molko különleges, egyedi hangja adja, amit lehet szeretni vagy sem, mindenesetre néha olyan érzést kölcsönzött a koncert, mintha egyetlen kétórás, maratoni dal lejátszásának a közepébe csöppentem volna. Ezt a hatást sem a vetítések, sem a rövid anekdoták nem tudták megtörni. A Nancy Boy, az Every You Every Me, a Pure Morning, a The Bitter End, a Bright Lights, a For What It's Worth és a Too Many Friends a sorrendtől eltekintve szinte egyvelegként zúdult a hallgatóságra.

Ráadásul a Papp László Budapest Sportaréna nem az igazi tere a zenekarnak, a Placebo sokkal inkább a fesztiválokon jó, amit semmi sem bizonyít jobban, mint az a kb. négyezer rajongó, aki csak negyed házat tudott produkálni péntek este. Ellenben a zárás fenomenálisra sikeredett. A kivetítőn megjelenő „Leonard Cohen 1934–2016 felirat” és a Kate Bush által előadott, folyamatos lüktetéssé maszkírozott Running Up That Hill elegye azt a reményt keltette, hogy nem ez lesz az utolsó este, amit a Placebóval tölthetünk Budapesten.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.