John Malkovich diktátorként tér vissza Budapestre

Negyven helyszínen több mint 120 program várja a kultúrára éhezőket a 2017-es tavaszi fesztiválon.

Makrai Sonja
2016. 11. 29. 14:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kétszeres Oscar-jelölt John Malkovich amerikai színész 2012-ben óriási sikerrel mutatta be az osztrák sorozatgyilkosról, Johann „Jack\" Unterwegerről szóló Pokoli vígjáték – Egy sorozatgyilkos vallomásai című kortárs operát a Vígszínházban. Akkor úgy volt, hogy a világhírű sztár egy évvel később visszatér Budapestre, de ezt végül csak most sikerült összehozni.

2017 márciusában a hamburgi Elbphilharmonie-ban mutatják be a Just Call Me God – A diktátor utolsó beszéde című legújabb előadását, amelyben Malkovichot Martin Haselböck kíséri orgonán. A színházi-zenei one-man-dráma a világpremier után néhány héttel vendégszerepel majd a 37. Budapesti Tavaszi Fesztiválon (BTF). Ezt Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, a szervező Operatív Testület elnöke sajtótájékoztatón jelentette be kedden.

A három és fél hetesre bővülő seregszemle egyik fókuszpontja a százötven éve megkötött kiegyezés lesz, a történelmi évfordulóhoz kapcsolódva ad koncertet az Osztrák–Magyar Haydn Philharmonie és a Bécsi Állami Opera kórusa, ők Liszt Koronázási miséjét adják elő. Carloyne Wittgenstein hercegnőnek szóló levelében Liszt így jellemzi művét: „A kényszerűség, hogy a lehető legkevesebb zenét írjak, nehogy feleslegesen elnyújtsam a királyi koronázás amúgy is igen hosszú szertartását, arra szorított, hogy teljességgel lemondjak a nagy műveket, a nagy mestereket jellemző kidolgozásról, epizódokról, művészi megoldásokról. Mégis, úgy tetszik, hogy a Koronázási mise e szűk keretek között is inkább koncentrált, mintsem megkurtított, és hogy elejétől végig áthatja, mégpedig egymással összhangban, kétféle alaptónusa: a magyar nemzeti érzésé és a katolikus hité.”

Zsuráfszky Zoltán, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes vezetője Kiegyezés 1867–2017 címmel készít koreográfiát az Osztrák-Magyar Monarchia területén élt nemzetiségi kultúrák egymásra hatásából. A történelmi tematikához kapcsolódva a Budapesti Történeti Múzeumban nyílik meg a Kincsek a város alatt című kiállítás, amely a kiegyezést követő időszakban gyökerező régészeti feltárásokat mutatja be.

A 2017. március 31. és április 23. között zajló seregszemlén kiemelt figyelmet szentelnek Kodály Zoltán munkásságának, a BTF is csatlakozik a komponista halálának ötvenedik évfordulója kapcsán meghirdetett Kodály-évhez is. Ebből az alkalomból készül bemutatóra a Magyar Állami Népi Együttes, a fesztivál záró előadásaként félig szcenírozott formában a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermeben hallhatja a közönség Kodály Zoltán Háry János című operáját.

Több komolyzenei világsztár részvétele biztos már: a tavaszi fesztivál vendége lesz Gyenyisz Macujev és Ivo Pogorelich zongoraművészek, Pumeza Matshikiza dél-afrikai szoprán. A Komische Oper Berlin társulata egy különleges Varázsfuvola-feldolgozással érkezik: a The Guardian kritikusa „Burton, Dickens, Fritz Lang, a 20. század eleji némafilmek és a 21. századi képregények világának keverékeként” jellemezte az előadást, amely most először látható a régióban. Ibsen Peer Gyntjét Grieg zenéjére építve Edward Clug álmodja színpadra a Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesével, míg a Magyar Nemzeti Galériában a kortárs német festészet fenegyerekének, Georg Baselitznak nyílik kiállítása jövő tavasszal.

A berlini Varázsfuvola ajánlója:

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.