A kétszeres Oscar-jelölt John Malkovich amerikai színész 2012-ben óriási sikerrel mutatta be az osztrák sorozatgyilkosról, Johann „Jack" Unterwegerről szóló Pokoli vígjáték – Egy sorozatgyilkos vallomásai című kortárs operát a Vígszínházban. Akkor úgy volt, hogy a világhírű sztár egy évvel később visszatér Budapestre, de ezt végül csak most sikerült összehozni.
2017 márciusában a hamburgi Elbphilharmonie-ban mutatják be a Just Call Me God – A diktátor utolsó beszéde című legújabb előadását, amelyben Malkovichot Martin Haselböck kíséri orgonán. A színházi-zenei one-man-dráma a világpremier után néhány héttel vendégszerepel majd a 37. Budapesti Tavaszi Fesztiválon (BTF). Ezt Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, a szervező Operatív Testület elnöke sajtótájékoztatón jelentette be kedden.
A három és fél hetesre bővülő seregszemle egyik fókuszpontja a százötven éve megkötött kiegyezés lesz, a történelmi évfordulóhoz kapcsolódva ad koncertet az Osztrák–Magyar Haydn Philharmonie és a Bécsi Állami Opera kórusa, ők Liszt Koronázási miséjét adják elő. Carloyne Wittgenstein hercegnőnek szóló levelében Liszt így jellemzi művét: „A kényszerűség, hogy a lehető legkevesebb zenét írjak, nehogy feleslegesen elnyújtsam a királyi koronázás amúgy is igen hosszú szertartását, arra szorított, hogy teljességgel lemondjak a nagy műveket, a nagy mestereket jellemző kidolgozásról, epizódokról, művészi megoldásokról. Mégis, úgy tetszik, hogy a Koronázási mise e szűk keretek között is inkább koncentrált, mintsem megkurtított, és hogy elejétől végig áthatja, mégpedig egymással összhangban, kétféle alaptónusa: a magyar nemzeti érzésé és a katolikus hité.”
Zsuráfszky Zoltán, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes vezetője Kiegyezés 1867–2017 címmel készít koreográfiát az Osztrák-Magyar Monarchia területén élt nemzetiségi kultúrák egymásra hatásából. A történelmi tematikához kapcsolódva a Budapesti Történeti Múzeumban nyílik meg a Kincsek a város alatt című kiállítás, amely a kiegyezést követő időszakban gyökerező régészeti feltárásokat mutatja be.