Lomtalanítás a széttört álmok sugárútján

A Maladype Színház vezetője, Balázs Zoltán színész, rendező a legújabb, Dada Cabaret című előadásról.

Makrai Sonja
2016. 11. 23. 12:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki kell dobni a felesleget, és csak a lényegre fókuszálni. Túlzó leegyszerűsítéssel erről is szólt a dadaizmus, amely az első világháború elleni erőteljes tiltakozásként jelent meg. A teljes tagadás álláspontjára helyezkedő dada a nyugati polgári gondolkodás oldalhajtása lett. Az undor, a szorongás, a kétségbeesés kifejeződése volt egy olyan világgal szemben, amelyben Hugo Ball német avantgárd író szavai szerint „minden jól működik az ember kivételével”.

A mozgalom bölcsője a zürichi Cabaret Voltaire volt, atyja pedig Tristan Tzara, aki – a feltételezések egyikeként – 1916 februárjában az egyik kávéházban a Larousse szótár találomra felütött lapján talált rá a dada szóra, és úgy vélte: ez a kifejezés pontosan megfelel az általa képviselt új irányzatnak.

A dadaizmus százéves évfordulója alkalmából a Párizsban élő román szerző, Matei Visniec látomásos abszurdját, a Dada Cabaret-t mutatta be nemrég a Maladype Színház Balázs Zoltán rendezésében. Az Átrium Film-Színházban színre vitt darabban a társulat állandó tagjai – Bödők Zsigmond, Huszárik Kata, Szilágyi Ágota, Tankó Erika – mellett Kútvölgyi Erzsébet és Farkas Gábor Gábriel is szerepel.

– Matei Visniec két évvel ezelőtt küldte el nekem a darab kezdeti verzióját. Első olvasásra nemigen tudtam mit kezdeni a „szövegtákolmány-szerű” anyaggal, de egy briliánsan megírt jelenet, amelyben Lenin az európai civilizáció elöregedéséről és feleslegessé válásáról szónokol, mégsem hagyott nyugodni. Azt hiszem, emiatt döntöttem úgy, hogy végül megrendezem. A dadaizmus egyik sajátossága a játékosság, a nyelvek keveredése, a verbális és nonverbális jelek furcsa együttállása, így, az előadásban a barokk falzettek, a mozgalmi dalok, a német kabarék, a francia sanzonok keverednek az orfeumok és varieték világával. Monsieur Dada allegorikus figuráján kívül mindegyik szereplő létező alak volt: a „dadazófus” Emmy Hennings, Sophie Taeuber-Arp és Tristan Tzara egyfelől, Lenin és Krupszkaja másfelől. De az előadásban rajtuk kívül feltűnik még Sztálin és egy fekete macska is – avatott be a részletekbe Balázs Zoltán színész, rendező.

– Az én olvasatomban a dadaizmus nagyon erős gesztusa a lomtalanítás. Annyi mindent halmoz fel az emberiség az évszázadok során, művészeti, kulturális, politikai értelemben, hogy időnként az egészet tűzre kell vetni. A múlt század elején a dadaisták a maguk érdes és békétlen módján kegyetlenül tűzre dobtak mindent, ami a lényeges dolgok befogadásának útjában állt. Talán az előadás végén felhangzó Boulevard of Broken Dreams (A széttört álmok sugárútján) című dal rejti a lényeget. Minden izmus, minden emberi törekvés itt végzi – vélekedett a rendező, aki szerint a dadaisták „többszörösen terhelt” és komplex személyiségek voltak, de képesek a befogadásra. – Ez az integratív attitűd hiányzik igazán a mai világból, amely inkább kizár, kisajátít és „törzsi háborúkat” gerjeszt.

Hiányoznak a merész és nagyvonalú gesztusok, a pártállástól, ízléstől, szemlélettől független hiteles (alkotó) közösségek – fejtette ki Balázs Zoltán.

A rendező idén tavasszal Matei Visniec egy másik darabját, A kommunizmus története elmebetegeknek címűt vitte színre Chicagóban a Trap Door Theatre-ben. – Bár a darabot egy széles körben elismert avantgárd színház mutatta be, amely megalakulása óta missziójának tekinti, hogy kortárs európai darabokat, szerzőket és újító színházcsinálókat ismertessen meg a nem szokványos témákra és előadásokra nyitott amerikai közönséggel, mégis benne volt a pakliban, hogy a sztálini történet nem minden vonatkozását fogják pontosan megérteni és dekódolni. A közönségtalálkozókon azonban mindig kiderült, hogy a nézők a szovjetrendszer visszásságait és abszurditásait tökéletes párhuzamba tudták állítani a náluk zajló elnökválasztási mizéria manipulatív természetével és egyes szereplőivel – emlékezett vissza a rendező.

A szovjet terror valódi működési mechanizmusáról szól a tavaly óta nagy sikerrel futó Én a szabadságot választottam című monodráma, amely Viktor Kravcsenko írásából készült.

Kravcsenko a sztálini rezsim kiépítésének aktív résztvevője volt, de a háború tetőpontján szembefordulva a rendszerrel Amerikába emigrált, ahol egyesek úgy feltételezik, a KGB végzett vele. Kravcsenko 1946-ban megjelent Én a szabadságot választottam című művében elsőként számolt be a szovjet terror valódi működési mechanizmusáról. Balázs Zoltán a darabbal Erdélyben és a Felvidéken is turnézik, útjáról dokumentumfilmet is készítenek.

A Maladype társulata tavaly tavasszal mutatta be a Hajdu Szabolcs rendező által írt Ernelláék Farkaséknál című kamaradrámát. Hajdu még ugyanebben az évben gerillaszerűen, minimális költségvetéssel, velük vitte filmre a történetet, amely Kelet-Európa egyetlen rangos filmszemléjén, Karlovy Varyban elnyerte a fődíjat. Azt tervezték korábban, hogy az előadás újra látható lett volna az őszi évadban a Maladype budapesti bázisán, a kamaradráma azonban lekerült a műsorról. – Sajnos, a film sikerével Karlovy Varyban arányosan a mi strukturális és anyagi körülményeink nem változtak. Így a produkciót, a megnövekedett, új igények szerint már nem tudtuk vállalni – részletezte Balázs Zoltán.

 

###HIRDETES2###

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.