A poszthabán fajansz és a pandúrok díszkorsója

Poszthabán? Fajansz? Mi közük ezekhez a pandúroknak? Kis kerámiatörténet a Magyar Királyságból.

P. Szabó Ernő
2016. 12. 25. 10:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint négy évtizeddel ezelőtt fogant meg Vörösváry Ferencben annak a könyvsorozatnak a gondolata, amely a Kárpát-medence kerámiaművészetét mutatja be. A műgyűjtő akkor már évek óta járta hétvégeken a falvakat, kisvárosokat. Gyűjtőútjain – akkor még – nyitott világba érkezett. „Nyitva voltak a kapuk, közvetlenek voltak az emberek. Vasárnap felöltötték az ünnepi viseletet, és elmentek templomba. Délután elvitték a tejet a begyűjtőhelyre, megkínáltak, vagy kértem egy bögrével, és ittam a zöld rét érintetlen, tiszta »nedűjéből«. Később kiültek a portájuk előtti, utcai kispadra Megszentelték a napot, beszélgettek. Eltelt a vasárnap. Szorgos hétköznapok következtek.”

Habán kerámia

A habánok Magyarországon letelepült közösségei a 16. század végétől foglalkoztak fehér, ónmázas edények gyártásával; a fajansz készítéséhez Európa e tájékán akkoriban egyedül ők értettek. Ezt az ismeretet gyaníthatóan a Faenzából 1577 után a Kárpát-medencébe menekült anabaptista „eretnek” mesterek hozhatták magukkal. A magyar népi kerámiát nemcsak újszerű formáikkal és díszítményeikkel gazdagították, de technikai újdonságaikkal is.

Azóta valóban sok vasárnap és sok dolgos hétköznap telt el. Az idő, a kutatói, szervezői türelem pedig meghozta az eredményét a gyűjtő számára is, megszületett a könyvsorozat, amely A Kárpát-medence kerámiaművészete címet viseli.

A hatodik kötet megjelenésével teljessé vált az együttes, amelynek létrejöttén Vörösváry Ferenc kutatásvezetőként, szakértőként, fotográfusként, szervezőként és szerkesztőként fáradozott, s amely megszületésében döntő szerepe volt a régi barát, gyűjtőtárs, Kieselbach Tamás, illetve a Kieselbach Galéria és Aukciósház támogatásának. A könyvek szövegét rendre az egyes szakterületek elismert magyar és külföldi szakértői írták, a bennük publikált képanyag a legnagyobb hazai és külföldi köz- és magángyűjtemények kollekciójának – nyolc ország nyolcvan múzeuma, magángyűjteménye – java részét teszi közkinccsé. Mondhatni persze, hogy így is csak a jéghegy csúcsát látjuk, hiszen többnyire a lefényképezett műtárgyanyag egytizede került bele a kötetekbe, amelyek egyenként nagyjából félszáz fotót tartalmaznak.

A háromezer kép a Kárpát-medence kerámiaművészetéről – a hozzájuk tartozó tanulmányokkal együtt – páratlan kincset jelent. Érzékelteti, hogy a magyar és a vele, mellette élő népek ezen a területen is kivételes értéket hoztak létre az évszázadok folyamán munkásságukkal, lévén hogy a kerámia a textilhez hasonlóan az élet minden területén megjelenik. A sorozat egyszerre érzékelteti a különböző régiók, népek, nemzetiségek kultúrája, művészete közötti kapcsolatokat, kölcsönhatást és a különböző társadalmi rétegek tárgyhasználata, ízlésvilága közötti rokonságot.

Tudatosan nem került bele a sorozat címébe a „népi” kifejezés, hiszen a sorozat kötetei éppen azt bizonyítják, hogy a polgári és népi kerámia között igen sok a közös vonás, a kölcsönhatás, az úgynevezett grand art és a népművészet az elmúlt évszázadokban, a gótika, a reneszánsz és a barokk időszakában számos ponton találkozott. Az első kötet Erdély népi kerámiaművészetét mutatta be, a második Holics, Tata és Buda műhelyeit, a harmadik az Alföld népi mestereit, a negyedik a habánok Európa-hírű művészetét, az ötödik pedig a Dunántúl, a Felföld és a Felső-Tisza-vidék népi kerámiaművészetét, azt a régiót tehát, ahol nem volt török megszállás, így az egyes műhelyek működésére a folyamatosság lehetett jellemző.

A folyamatosság jegyében készült a sorozat hatodik, záró kötete is, amely a poszthabán kerámiaművészetet tárgyalja, mégpedig a téma elismert szlovák és cseh szakembere bevonásával. Marta Pastieriková A szlovák fajansz 1730-1860 között [a fajansz kerámiát jelent – a szerk.], Alena Kalinová A morvaországi fajansz 1730-1860 között címmel írt tanulmányt a könyvbe, mindkettő igen alapos munka, bár az első címe természetesen nem pontosan fejezi ki azt, amiről szól. A poszthabán fajanszot ugyanis természetesen nem „poszthabánok” készítették, hanem annak a Zürichben 1525-ben alakult anabaptista mozgalomnak a kései utódai, akik közül sokan még a 19. században is őseik archaikus német nyelvét beszélték.

A protestáns ősöknek vallásuk miatt kellett menekülniük, így kerültek előbb Morvaországba, majd az ottani vegzálások miatt a vallási szempontból jóval toleránsabb Magyar Királyság északnyugati területére, később néhányan újra vissza morvaföldre – mások pedig Bethlen Gábor fejedelemnek köszönhetően Erdélybe. A kései utódok persze lassan beleolvadtak az őket körülvevő szláv közösségekbe, de a habánok gyermekei Nagylévárdon még a 19. század közepén is német iskolába jártak. A habánok privilégiumait a 18. század eleji kezdték megszüntetni, ez adja a kötet kezdő korszakhatárát is.

Öt ország 25 múzeumának és 21 magángyűjteményének legszebb darabjait mutatja be a könyv, világi és egyházi használatra szánt kerámiákat egyaránt. Hogy milyen keresett volt a késő habán mesterek művészete, jól mutatja, hogy ők készítették például a délebben élő „kollégák”, a székesfehérvári fazekasok egyik céhkorsóját is. Elég azonban egy pillantást vetni a nagyszombati pandúrok részére Gósfalván készült, gazdagon díszített korsóra, hogy megértsük, honnan a hírnév. E korsó készítőjét is azonosítani lehetett, a mester, Georg Hans nyilván németül beszélt, de a korsóra szlovákul írta fel, hogy kinek készítette a kerámiát: „Ez a korsó Nagyszombat szabad királyi város felső kapujának őrei számára készült, 1775”.

(A poszthabán kerámiaművészet – A Kárpát-medence kerámiaművészete VI. kötete,  Novella Kiadó, 2016, 319 oldal, 9800 forint)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.