Amikor a népzenészt komolyzenészek kísérik

Világzene a klasszikus zenében? Akár ez is lehetséges. Ács Gyula Szép fehér pekulár című albumáról.

2016. 12. 30. 17:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ács Gyula zeneszerző kortárs komolyzenei szerzeményei népzenei feldolgozásoknak is nevezhetők. Tulajdonképpen mindegy is, milyen műfajba soroljuk, a két hangszercsoport találkozása mindenképpen érdekes. A Szép fehér pekulár című korongon, amit a Fonó adott ki, ugyanis népi szólóhangszereket kísér klasszikus vonósegyüttes, a miskolci Reményi Ede Kamarazenekar.

Erre az összeállításra készült a háromtételes kettős Magyar dudaverseny, amely minden szempontból megfelel a nagy hangszeres concertók elvárásainak, annyi kivétellel, hogy a duda a főszereplője, kiaknázva a hangszer lehetőségeit. A héttételes Joc Elek román népzenéjét dolgozza fel, mégpedig úgy, hogy az eredeti, hagyományos táncrend tételei közé kevésbé ismert tánctételeket helyez a szerző. Itt a tárogató a főszereplő, míg a záró három dalban a női énekhangra irányítódik a fókusz.

Nem véletlen a hangszerválasztás, tegyük mindjárt hozzá, a népzenében is jártas Ács Gyula ugyanis mind dudán, mind tárogatón kiválóan játszik, így pontosan ismeri a hangszer adottságait, lehetőségeit, korlátait. A hatás nem mindennapi, és nem rossz irány: a két zenei világ akár ezen az úton is találkozhat. Míg a dudaverseny elsősorban a klasszikus zenei hangzást helyezi előtérbe, a Joc alapvetően inkább a népzenét dolgozza fel, akár csak az énekes darabok: a két mezőkövesdi dal, az A kövesdi határ felől, a Lányok, lányok kezdetű vagy a címadó moldvai csángó népdal, a Szép fehér pekulár.

Utóbbiak főszereplője az énekesnő Török Tilla, a Holdviola frontembere, s valószínűleg éppen ezért is érezni ezeket a dalokat a lemez leggyengébb pontjának. Török Tilla hangképzésében ugyanis van némi modorosság.

Ugyanakkor – bár a lemez erre utaló mondatot nem tartalmaz – a tárogató szólamot valószínűleg maga szerző játssza, és ez a tárogatójáték egészen különleges teljesítmény: virtuóz, magával ragadó, utoléri, szinte túl is haladja az (elvileg) többre képes klarinétjáték határait, rendkívül energikus és hajlékony. A dudaversenyt a zeneszerző mellett Bese Botondtól halljuk: a duda ereje, hangszínskálája megelevenedik, sokszor egészen orgonaszerűen szól.

A zenekar remekül igazodik a klasszikus zenében nagyon ritka aszimmetrikus ritmusokhoz, a népzenei lüktetésekhez, ahhoz az ízhez, amit ez a zenei világ magában hordoz. A jó összjáték segíti a két különböző zenei gyakorlatból érkező hangszerek fúzióját.

Minden bizonnyal sok tanulsággal szolgált ez a találkozás, és szép példája annak, hogy a népzenét nemcsak populáris zenei nyelvvel, de akár a kortárs zeneszerzői eszköztárral is lehet vegyíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.