Az első aranykor (x)

Az Osztrák–Magyar Monarchia festészete és a Műcsarnok.

MNO
2016. 12. 16. 10:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Osztrák–Magyar Monarchia festészete és a Műcsarnok
2016. november 22. – 2017. március 12.

A tárlat Magyarország és Ausztria mellett Csehország, Horvátország, Lengyelország és Románia múzeumainak és magángyűjtőinek együttműködésével jött létre, és közel 200 művel várja a közönséget. Bár a megnyitó kiállítás eredeti anyagát természetszerűleg nem sikerült rekonstruálni, a kiállított munkák, illetve alkotók jelentős része már korábban is megfordult az intézmény kiállítótereiben. A kiállítás azokat az évtizedeket öleli fel, amikor a művésztársadalomnak a művészetkedvelő elittel karöltve sikerült megteremtenie Magyarországon is – elsősorban Budapesten – a képzőművészeti életet. A Műcsarnok jubileumi kiállítássorozatának kiemelkedő tárlata Az első aranykor, mellyel az intézmény megnyitásának 120 éves évfordulóját ünnepli. Az exkluzív és rendhagyó kiállítás Ferenc József és a Monarchia korának kiemelkedő alkotásait mutatja be. A Műcsarnok – nem megszokott módon – történeti kiállítást tűzött programjára, felidézve azokat az évtizedeket, amelyek megalapozták a képzőművészet, és ezen belül is a festészet huszadik századi virágzását.

Ferenc József uralkodásának ideje a folyamatos modernizáció korszaka volt Közép-Európában, nemcsak a gazdaságban, hanem a kultúrában is. E korban teremtődtek meg a modern társadalom intézményes alapjai a gazdasági és társadalmi életben és a művészeti szférában egyaránt. Olyan művek születtek ekkor a nemzeti festészeti iskolákban, amelyek nemzetközi mércével mérve is kiemelkedő alkotásai a korszak európai művészetének.  A kor centrális intézménye az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat volt, mely a művészek érdekképviseleti szerveként kiállításokat szervezett bel- és külföldön egyaránt. A társulat segítségével kultúrpolitikusok, mecénások és művészek együttesen virágoztatták fel és tették a modern magyar kultúra részévé a képzőművészetet. Az első aranykor című tárlat remekművekkel bizonyítja, milyen magas színvonalú alkotások sora született meg akkor nemcsak Magyarországon, de egész Közép-Európában.

A régió festészeti panorámájának fél évszázadát felvázoló kiállítás a virágzó korszak fő stílustörekvéseit – a historizmust, a realizmust és a modern törekvések szerteágazó szálait – kronologikusan mutatja be, párhuzamba állítva a magyar, az osztrák, cseh, lengyel és horvát festészet alkotásait. Az egységesen mindenütt fellelhető stíluskorszakok hátterében azonos történelmi és társadalmi tapasztalat húzódik. A historizmusban kifejeződő nemzeti nagyság és öntudat érzése, a realizmus művészi szembenézése a társadalom polarizálódásával és szociális feszültségeivel, a századforduló szellemi küzdelme az individuum ambivalens útkeresésével – mindez kézzelfoghatóvá válik a kép minden szónál közvetlenebb érzéki tolmácsolásában.

A korszak több remekművét felvonultató kiállítás különösen érdekes és látványos fejezete a 3 M-ként aposztrofálható festőfejedelmek: Hans Makart, Jan Matejko és Munkácsy Mihály egy-egy monumentális alkotásának együttes bemutatása. E három nagy festő eltérő történelemszemléletet, világképet tükröző témákat hasonlóan izzó színvilággal feldolgozó képei együtt különleges élményt nyújtanak a nézőknek: érzékelhetővé válik, miért voltak ők a Monarchia historizmusának „festő sztárjai”.

A jelentős külföldi múzeumok műtárgyaival kiegészített magyar anyag a szakemberek számára is tartogathat újdonságokat: a közvetlen összehasonlítás lehetőségét kínálja az egyes nemzetek közösen formálódó, de egyéni karakterjegyeket mutató festészetének párhuzamba állításával. Kirajzolódnak a közös vonások, de a Monarchia népeinek a bécsi premoderntől eltérő karakterű művészete is. A közös tárlat célja egyebek közt az is, hogy bemutassa: a Monarchián belül minden nemzet festészetének sajátos „üzenete” és egyéni színezete volt, miközben a térség közös vizuális nyelvet beszélt, mely egyben a modernitás alapjául is szolgált.

A kiállításhoz több mint kétszáz oldalas reprezentatív katalógus készült, amelyben Sármány-Parsons Ilonának, a tárlat tudományos kurátorának tanulmánya mellett Miszlivetz Ferenc, Szegő György és Tóth Ferenc írásai olvashatók magyar, illetve angol nyelven.

Kapcsolódó videónk tartalma:

Az első aranykor összefoglalója. A kiállításon Szegő Györggyel, a Műcsarnok művészeti igazgatójával, Sármány-Parsons Ilonával, a kiállítás tudományos kurátorával és Mayer Mariannával, a Műcsarnok kurátorával beszélgettünk. Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, Dávid Katalin művészettörténész és Sisa József művészettörténész megnyitón elhangzott beszédeiből láthatunk részleteket.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.