Az igazi roma szupercsapat

Az Oláh Gipsy Beats No. 1 című korongon mutatott muzikalitásáról csak szuperlatívuszokban lehet beszélni.

2016. 12. 22. 10:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindjárt az első lemezével óriásit robbantott a roma szupercsapat, az Oláh Gipsy Beats, amelyik az ikonikus induló korongnak a nagyon találó No. 1 címet adta, a lemez a Fonó gondozásában jelent meg. A társaság valóban fergeteges, nemcsak az első, de az első számú is a lemezük ebben a kategóriában. Semmi modorosság, semmi túlzás, természetesen pörög a zene előre, és mégis minden benne van, amit erről a műfajról el lehet mondani. Ritka ez az alapállás egy kezdő együttes első lemezénél, amely többnyire leginkább a saját útját keresi, itt azonban nem is teljesen erről van szó.

A zenekar ugyanis az egykori Erzsébet téri Gödör Klubban működött Athe Sam roma összművészeti fesztivál kapcsán jött létre, amelynek szervezője volt a formáció vezetője, Kovács Antal gitáros, énekes. A megnyitóra egy igazán ütős cigány zenekart keresett, és nem tudott dönteni a kiváló felhozatalból, ezért úgy határozott, valamennyi részt vevő együttes közös produkcióval lép a színpadra. A Romano Drom, a Szilvási Gipsy Folk Band, az Ando Drom és a Ternipe zenészeit fogta össze. Ez név szerint is érdekes, mert a műfaj igazi nagyágyúi kerültek így egy kalapba: Kovács Antal, Balog József, Farkas István, Kovács Antal Máté, Dobi Matild, Tintér Gabriella, Szilvási István, Lakatos Béla, Seres Vilmos, Csizmadia Dávid, valamint Bordás Péter.

Ennek a történetnek a talaján indult aztán el a tényleg minden szempontból szupercsapatnak nevezhető zenekar, amelyben a szájbőgő és a gitár mellett a trombita, a szaxofon, a basszusgitár is helyet kapott. A formáció repertoárja a négy fent említett zenekar slágereiből és az oláhcigány-zene alapját jelentő hagyományos dalokból áll, amely természetesen az összjáték során folyamatosan alakul. Így nem véletlen, hogy a lemez mottója: „Csak a változás állandó.” A régi számok újragondolása mellett a lemezre két új szerzemény is született, a Kirchima és a Kerke dyesa.

Az Oláh Gipsy Beats muzikalitásáról csak szuperlatívuszokban lehet beszélni a No. 1 című korong kapcsán, a legutolsó hangig árad a zene az örömzenélésnek, jutalomjátéknak is felfogható dallamokból. Mindig minden hangszer a helyén van, csodálatos az összjáték. Szót kell ejteni Kovács Antalról mint énekesről, aki gyakorlatilag meghatározza az egész zenei világot, Tintér Gabrielláról, aki igazán kiváló énekes, a hangszíne átüt a muzsikán, és kitörölhetetlen nyomot hagy az ember lelkében, de a másik női énekes, Dobi Matild is meghatározó jelenség. A férfiak éneke szintén magával ragad, amikor pedig hét énekest hallunk egyszerre, az egész egyszerűen robbanásszerű élmény.

A hangszerelésnek nemcsak ez a közös éneklés a központi eleme, de a rézfúvósállások is, amelyek a balkáni hatásokért felelnek, és amelyek talán kevésbé számítanak bevett eszköznek az oláh cigány zenei gyakorlatban, a dob és a basszusgitár pedig a reggae ritmusait csempészi a dalokba. A lemez hangulata táncra perdít, amolyan cigányosan keserédes. Nem is csoda, hogy a korong elnyerte a Gramofon díját: valóban ritka kincs ez a zenei összetalálkozás.

A lemez címe folytatást ígér: reméljük, nem kell rá sokáig várni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.