Egy magyar jazzmuzsikus, akit tisztelnek Amerikában

Szerelem hivatás és feleség iránt: megjelent a Mozaikkockák egy zeneművészről című könyv Tommy Vigről.

Turi Gábor
2016. 12. 06. 18:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kezünkön megszámolhatjuk azokat a magyar jazzmuzsikusokat, akik sikert értek el a műfaj hazájában, Amerikában. Szabó Gábor, Bacsik Elek és Zoller Attila gitárosok nevével egy sorba kívánkozik a Magyarországról az 1956-os forradalom után elmenekült, majd fél évszázad után visszatelepült Tommy Vigé, aki vibrafonos-dobosként és big bandek vezetőjeként vívott ki magának tekintélyt az Újvilágban.

 

A pályáját az 1940-es években csodagyerekként kezdő dobost édesapja, Vig György jeles szaxofonos-klarinétos vezette be az improvizatív zenébe, de azt aligha sejtette, hogy fia útja ilyen messzire vezet majd. Tommy előbb New Yorkban kóstolt bele az amerikai zenei életbe, majd áttelepült a nyugati partra, ahol Las Vegasban és Los Angelesben a jazzszcéna keresett, megbecsült előadójává vált. Kapcsolatba került és játszott az amerikai jazz megannyi jelentős muzsikusával, akik egyenrangú társként fogadták el a tehetséges ütőhangszerest. Tommy Vig az évtizedek során stúdiózenészként jazz- és poplemezek százain közreműködött, miközben saját művészi elképzeléseinek megvalósítására is futotta energiáiból. Progresszív zenei törekvéseit a 60-as években több lemez dokumentálta, egyik szerzeményét a modern nagyzenekari játék úttörője, Stan Kenton is műsorára tűzte.

Vig a 70-es évektől többször járt Magyarországon. Kalandos életútjával A Teleki tértől Hollywoodig című, 1994-ben megjelent könyvben ismerkedhettek meg az olvasók. Idén újabb, zenei felfogását és életszemléletét bemutató kötet látott napvilágot Máté J. György jazzkritikus tollából Tommy Vig – Mozaikkockák egy zeneművészről címmel. A színes fotókkal gazdagon illusztrált, olvasmányos kiadvány nem monográfia, nem is krónika, hanem hosszú beszélgetések nyomán kirajzolódó (ön)portré a szerző megjegyzéseivel, lemezkritikák, koncertbeszámolók és más írások felidézésével. Igazi nóvuma a muzsikus amerikai „honfoglalását”, zenei térnyerését elemző korabeli sajtó feldolgozása, amely megvilágítja a legendákban élő Vig jelenlétét és produkcióinak többnyire elismerő fogadtatását.

A hazájába visszatért muzsikus keserű tapasztalata az amerikai és a magyar (jazz)viszonyok különbözősége. Amíg szavai szerint ott a többnyire üzleti érdekeltségű vállalkozásokban a képesség az alkalmazás és az előmenetel feltétele, addig nálunk kapcsolatok, összefonódások alapján születnek döntések az állami támogatások odaítéléséről. Vig kendőzetlen szavakkal beszél a magyar jazzéletben tapasztalt klikkesedésről, csoportosulások és érdekkörök hegemóniájáról, a szakmai irigységről, ami itthon az ő érvényesülését is akadályozta.

A reneszánsz személyiségű Tommy Vig életének két vezérmotívuma a jazz és a felesége, a koreai születésű Mia Kim énekesnő iránti kitartó szerelme. Szerteágazó érdeklődésébe – a képzőművészeten kívül (kollázsokat fest) – egyebek mellett a sport is beletartozik. Megkapó haza- és sportszeretete vezette, hogy a riói olimpia előtt a Müpában nagyzenekari előadásban jeles sportolók jelenlétében megszólaló szerzeményekkel buzdította versenyzőinket. A győztesek tiszteletére komponált darabok jazzegyüttesének tolmácsolásában a Budapest Jazzklubban december 3-án hangzottak el. A könyvbemutatóval és festmények kiállításával egybekötött emlékezetes este átfogó képet adott Tommy Vigről, a művészről és a felelősen gondolkodó emberről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.