Három dobossal érkezett a Karmazsinvörös Király

Dupla telt házas koncertet adott Bécsben a progresszív rock úttörője, a King Crimson. Látni kell őket.

Zimon András
2016. 12. 03. 8:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December elseje, végre eljött a várva várt nap, elindulhattunk Bécsbe, hogy meghallgassuk és megcsodáljuk a progresszív rock fontos szereplőjének számító Karmazsinvörös Király, azaz a King Crimson koncertjét. Rengeteg vita szól arról, mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás, a Crimson esete is ilyen a progresszív rock evolúcióját tekintve. Zenetörténészek, szakújságírók próbálják pró és kontra bizonyítani, anno melyik, még kezdeti stádiumban lévő rockcsapat játszott először progresszív rockzenét. Annyi bizonyos, a Crimson az elsők között volt.

A hatvanas években a német experimentális kraut-rockból, az Egyesült Királyságba szivárgott zenei ötletekből a csapat jócskán az elsők között merített, bár a Crimson esetében csapatról beszélni sem könnyű, ahogy Robert Fripp – a zenekar ötletgazdája, a mai felállás egyetlen „eredeti” tagja – fogalmazott a kezdetekben. A King Crimson egy ötletfolyam, amelyhez néha csatlakozik egy új tag, vagy egy régi kiszáll. Ami örök, az csak Robert Fripp személye és zenei ötletei, legalábbis a zenekart tekintve.

De kanyarodjunk vissza a hangversenyhez: a hazaihoz képest sokkal pezsgőbb zenei élettel rendelkező Bécsnek egy „kisebb” zenei, színházi helyszínére esett a zenekar választása, ami nem meglepő, a Crimson jócskán rétegzene, bár a Museumsquartier koncerttermének mintegy 2500-as nézőterét két este is sikerült csordultig tölteni Frippéknek. A fagyos decemberi estén szívet melengető volt annyi magyar hangot hallani és jó néhány régi ismerőssel találkozni az osztrák fővárosban. Egy rutinos koncertre járónak persze nincs ebben semmi meglepő: sajnos idén is rengeteg világsztár kerülte el hazánkat

Frippék pontban negyed kilenckor csaptak a húrok közé. A felállás: Robert Fripp gitáron és mellotronon, Tony Levin basszusgitáron és chapman sticken, Mel Collins szaxofonon, Pat Mastelotto, Gavin Harrison, Jeremy Stacey a dobok mögött és Jakko Jakszyk mint énekes, gitáros. A Crimson nem aprózta el. Az egy dolog, hogy valami bődületesen jól szólnak élőben, de több mint három órán keresztül befogadni a zenekar játékát több mint embert próbáló feladat. A mindenféle vizuális trükktől mentes színpadot a három dobfelszerelés látványa tette grandiózussá. Fripp a háttérben, egy bárszéken ülve hozta a kötelezőt, angol higgadtsággal, tűpontosan lépett be a mellotronnal vagy a szólógitárral a teljes diszharmóniába, amelyet a zenekar teremtett. Tony Levint sem kell bemutatni: Peter Gabriel zenekarának oszlopos tagja, basszustémái és hangszeres tudása a világ legjobbjai között van. Jakko Jakszyk pedig egyszerűen nem tud hibázni, egy fals hang nem hagyta el a torkát. A három dobos pedig együtt leírhatatlan hangulatba, katarzisba kergette a közönséget.

A két szettben, amely három órán keresztül tartott, a hallgató tényleg nehezen talált harmóniát, összesen talán három olyan szerzeményt játszottak, amely dalként funkcionált, az 1969-es monumentális alapműről az In The Court of the Crimson King lemezről a címadó szerzeményt és az Epitaphot és talán a 21st Schizoid Man mintegy tizenöt perces változatát. Aki először járt az együttes koncertjén, talán úgy érezhette, zenekari próbán van, ahol a zenészek megmutathatják legjobb tudásukat, jammelhetnek szabadon. Pedig ahogy említettem: szó sincs erről, a csapat rengeteg munkát öl egy-egy szerzeményébe, de nyilván ahol a dzsessz, a rock és a progresszív hatás találkozik, abból nem háromperces popdalok, hanem hét-nyolc perces, szinte nagyzenekari szerzemények születnek.

A koncertet látva, hallgatva egy teljes életmű tárult elénk, a csapat szinte mindegyik albumáról játszott egy-egy kiemelkedő szerzeményt – amit nyilván a már említett, 1969-es főmű köré épített. A ráadásban elhangzott David Bowie klasszikusa, a Heroes méltó keretbe tette a koncertet. Még most is zakatol a fejemben: „We can be Heroes, just for one day”. A King Crimsont egyszer minden zenerajongónak látnia kell.

###HIRDETES2###

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.