December elseje, végre eljött a várva várt nap, elindulhattunk Bécsbe, hogy meghallgassuk és megcsodáljuk a progresszív rock fontos szereplőjének számító Karmazsinvörös Király, azaz a King Crimson koncertjét. Rengeteg vita szól arról, mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás, a Crimson esete is ilyen a progresszív rock evolúcióját tekintve. Zenetörténészek, szakújságírók próbálják pró és kontra bizonyítani, anno melyik, még kezdeti stádiumban lévő rockcsapat játszott először progresszív rockzenét. Annyi bizonyos, a Crimson az elsők között volt.
A hatvanas években a német experimentális kraut-rockból, az Egyesült Királyságba szivárgott zenei ötletekből a csapat jócskán az elsők között merített, bár a Crimson esetében csapatról beszélni sem könnyű, ahogy Robert Fripp – a zenekar ötletgazdája, a mai felállás egyetlen „eredeti” tagja – fogalmazott a kezdetekben. A King Crimson egy ötletfolyam, amelyhez néha csatlakozik egy új tag, vagy egy régi kiszáll. Ami örök, az csak Robert Fripp személye és zenei ötletei, legalábbis a zenekart tekintve.
De kanyarodjunk vissza a hangversenyhez: a hazaihoz képest sokkal pezsgőbb zenei élettel rendelkező Bécsnek egy „kisebb” zenei, színházi helyszínére esett a zenekar választása, ami nem meglepő, a Crimson jócskán rétegzene, bár a Museumsquartier koncerttermének mintegy 2500-as nézőterét két este is sikerült csordultig tölteni Frippéknek. A fagyos decemberi estén szívet melengető volt annyi magyar hangot hallani és jó néhány régi ismerőssel találkozni az osztrák fővárosban. Egy rutinos koncertre járónak persze nincs ebben semmi meglepő: sajnos idén is rengeteg világsztár kerülte el hazánkat
Frippék pontban negyed kilenckor csaptak a húrok közé. A felállás: Robert Fripp gitáron és mellotronon, Tony Levin basszusgitáron és chapman sticken, Mel Collins szaxofonon, Pat Mastelotto, Gavin Harrison, Jeremy Stacey a dobok mögött és Jakko Jakszyk mint énekes, gitáros. A Crimson nem aprózta el. Az egy dolog, hogy valami bődületesen jól szólnak élőben, de több mint három órán keresztül befogadni a zenekar játékát több mint embert próbáló feladat. A mindenféle vizuális trükktől mentes színpadot a három dobfelszerelés látványa tette grandiózussá. Fripp a háttérben, egy bárszéken ülve hozta a kötelezőt, angol higgadtsággal, tűpontosan lépett be a mellotronnal vagy a szólógitárral a teljes diszharmóniába, amelyet a zenekar teremtett. Tony Levint sem kell bemutatni: Peter Gabriel zenekarának oszlopos tagja, basszustémái és hangszeres tudása a világ legjobbjai között van. Jakko Jakszyk pedig egyszerűen nem tud hibázni, egy fals hang nem hagyta el a torkát. A három dobos pedig együtt leírhatatlan hangulatba, katarzisba kergette a közönséget.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!