Hogyan került a dilettantizmus a Szombathelyi Képtárba?

Művészeti megfontolások helyett az önkormányzathoz vezetnek a szálak. Picassót emlegette a polgármester.

Pion István
2016. 12. 08. 12:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt pénteken adtunk róla hírt, hogy Bekay-Nagy Maya felkavarta a Szombathely környéki képzőművészet állóvizét. A festőművész Szent Márton-festményét külön sajtótájékoztatón mutatta be a Szombathelyi Képtár igazgatója, Cebula Anna, aztán bejelentette, hogy a Szent Márton-év alkalmából külön kiállítást rendeznek a művész képeiből. Erre számos alkotó felháborodott, dilettánsnak nevezték a műveket és készítőiket, és olyan is akadt, aki közölte, hogy az eset miatt többé nem állít ki az említett intézményben.

A festmény Szombathelyre érkezésével és a művésznő kiállításával kapcsolatban tisztázatlanok a körülmények, ugyanis nem tudni, ki és miért akarta, hogy mindez a Szombathelyi Képtárban megtörténjen. A képtár maga a Savaria Turizmus Nonprofit Kft.-re és a Szent Márton Programirodára hivatkozik, amelyek a szombathelyi Szent Márton-év programjaiért felelnek, és a képtár vezetői szerint ők kérték, hogy jöjjön létre a kiállítás.

A Savaria Turizmus Nonprofit Kft. és a Szent Márton-iroda a szombathelyi önkormányzat tulajdonában áll.

Ahogy megírtuk, valamilyen okból Szájer József fideszes EP-képviselő szervezett kiállítást Bekay-Nagy Mayának Brüsszelben, az Európai Parlament Yehudi Menuhin Termében, saját, ilyen célokra fenntartott képviselői keretéből. Szombathely polgármestere a szintén fideszes Puskás Tivadar, így nem nehéz következtetéseket levonni abból, hogy két önkormányzati szervezetre hivatkozik akkor a képtár, amikor kínos kérdéseket kap.

Puskás Tivadar maga is ott volt a szombathelyi kiállításmegnyitón, sőt ő maga nyitotta meg, és a Nyugat.hu tudósítása szerint olyanokat mondott, hogy attól egy művészettörténésznek égnek állna a haja: „A kiállított alkotások közül néhány a fantasztikus realizmus irányzat naivabb formájú megjelenítése, amely egy megosztó irányzat. ( ) Van, akinek tetszik, van, akinek nem. A művészetek egy része nagyjából ilyen. ( ) Amikor Picasso a képeivel megjelent, egyértelműen sikert váltott-e ki? Nem tudom. ( ) Nem biztos, hogy ezek a képek mindenkinek tetszenek, hogy mindenkiből a csodálatot váltják ki. Az emberek fele viszont sokra értékeli. ( ) Maradjunk abban, hogy Szent Márton összeköt bennünket itt is, Szent Márton szellemisége kössön össze bennünket a későbbiekben is.”

És a polgármester még azt is elmondta, hogy „a művésznő Magyarország büszkesége”.

Mindebben az a furcsa egyébként, hogy Bekay-Nagy Maya professzori minőségben tanít Olaszországban, a velencei képzőművészeti akadémián. Művészcsaládban született: édesapja Nagy Zoltán művészettörténész, édesanyja, Kovács Mária szobrászművész a Római Magyar Iskola festőcsoport egyik utolsó képviselője volt. Művészetéről az elismert művészettörténész, Prokopp Mária írt méltató összefoglalót az Országépítő című lapba, aki 2007 júniusában Wierdl Zsuzsanna restaurátorral közösen azzal keltett nagy feltűnést, hogy bejelentette: az esztergomi királyi vár első emeletén, Vitéz János dolgozószobájában látható négy sarkalatos erény freskójának egyikét, a Mértékletességet valószínűleg Sandro Botticelli (1445–1510) festette.

Mindez persze a jó politikai kapcsolatokat és a dilettantizmust sem zárja ki az ügyből.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.