Magyar művészhez került a leghíresebb Stradivari-cselló

Várdai István gordonkaművész szerda este a Zeneakadémián már az 1673-as hangszeren játszik.

2016. 12. 12. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha ilyen még nem volt – fogalmazott Körner Tamás, amikor hétfőn felkonferálta a nagy hírt: Várdai István és ezzel Magyarország egy új Stradivari-hangszerrel gazdagodott. Magyar csellistának ugyanis már volt Stradivari-csellója, nevezetesen Starker Jánosnak, de ő nem Magyarországon élt, így hazánk területére legfeljebb vendégművész által került ilyen mesterhangszer egy-egy koncert erejéig. A milliárdos értékű hangszert egy magát megnevezni nem kívánó német mecénás vásárolta Várdai István részére. A művész a csellót határozatlan ideig használhatja, sőt az első időszakban a mecénás a biztosítását is finanszírozza. A hangszernek magyar karbantartója lesz, az a hangszerészmester, aki eddig is szoros kapcsolatban állt Várdai Istvánnal, mert a művész korábbi, 1720-as Montagnana-csellóját gondozta és állította be. Az ezen a csellón eszközölt beállításai győzték meg a mecénást arról, hogy a magyar mesternél jó kezekben lesz az értékes hangszer. Várdai a Montagnana-csellót is megtarthatja, és azt tervezi, hogy mindkét hangszeren fog a jövőben játszani.

Az 1673-as 

Stradivari élete során 1100 hangszert készített, 750 maradt ránk, ebből mindössze 65 cselló. Az 1673-ban készült hangszer volt az első cselló, amelyet Stradivari a tanulóévek után saját műhelyében, önállóan létrehozott. Ebben az esztendőben csak ezt az egy csellót készítette, így ezt 1673-as Stradivari-csellónak is nevezik. Stradivari 1700 előtt mindössze huszonegy-néhány csellót csinált, amelyek különböznek a későbbi hangszereitől. Például nagyobb méretűek, így ahogy a cselló zenei szerepe megváltozott, a méretüket is csökkentették később. A legkisebb csökkentést a szóban forgó, 1673-as hangszer szenvedte el. Érdekesség, hogy eredetileg egy lyuk is volt a hátán, amelyen keresztül a XVII. században a fagotthoz hasonlóan a csellókat játék közben nyakba lehetett akasztani, ezt később befoldozták. A változtatásokat leszámítva különösebb sérülés és átalakítás nem történt a hangszeren az évszázadok során.

Különösen nagy megtiszteltetés és óriási inspiráció – mondta új Stradivari-hangszeréről Várdai István, aki azért azt is elárulta: korábban is ismerte a mecénást, és tulajdonképpen ő vetette fel, hogy szívesen játszana ezen a hangszeren. Várdai arról is beszélt: nagy öröm, hogy a cselló évtizedek után ismét Európába kerülhetett. Előzőleg ugyanis Amerikában volt, és már néhány éve egy amerikai gyűjtő tulajdonát képezte, így nem is játszottak rajta. – Az egész magyar zenei élet számára nagy megtiszteltetés, hogy ezentúl magyar művész játszhat rajta – emelte ki Várdai. Körner Tamás, Várdai impresszáriója hozzátette: a mesterhangszereket vásárló mecénásoknak komoly érdekük fűződik ahhoz, hogy hangszerükön a legkiválóbb muzsikusok játszanak, hiszen a nagy művészek neve is növeli a hangszerek értékét. – Az, hogy a német mecénás erre Várdait tartotta a legérdemesebbnek, újabb bizonyítéka a magyar csellista klasszisának – fogalmazott.

A hangszer, az 1673-as a világ leghíresebb Stradivari-csellója, amely többször szerepelt a hírekben is. Egyik legismertebb tulajdonosa az a Jacqueline du Pré volt, aki már életében legenda lett, könyvet írtak róla és színdarabot rendeztek görög sorstragédiába illő történetéről. A csodálatos angol csellóművésznő Daniel Barenboim felesége volt, már tizenkét évesen hangversenyt adott, és húszévesen Barbirolli vezényletével felvette Elgar csellóversenyét. Ez egészen kivételes esemény volt: Du Pré és Elgar csellóversenye annyira összenőttek az angolok tudatában, mint nálunk Simándy és a Bánk bán. A kiemelkedő tehetségű Du Pré fiatalkorában játszott ezen a hangszeren, később az úgynevezett Davidov Stradivariust használta, azt a hangszert, amelyen ma Yo-Yo Ma játszik (akinek Várdaihoz hasonlóan szintén van egy Montagnana-csellója is). Jacqueline du Pré tragikusan fiatalon kényszerült visszavonulni a színpadtól, 27 éves korában szklerózis multiplexet diagnosztizáltak nála, egy évvel később már nem tudott csellózni sem, végül 42 évesen halt meg.

A csellót 1984-ben Lynn Harrell, a nagyszerű amerikai csellista vásárolta meg, aki a házát adta el azért, hogy ezt a hangszert megvehesse, de azt mondta: ez volt élete legjobb üzlete. Több mint két étvizeden keresztül játszott rajta. Hozzá kötődik a cselló legújabb kori hírneve: 2001-ben egyszer a taxiban felejtette a hangszert. A taxis később észrevette, és a cselló – némi bonyodalom után – vissza is jutott Harrellhez, aki viszont mindössze 75 dollár borravalót adott ezért. A sajtó ezen aztán nagyon felháborodott, sóhernek nevezte Harrellt, a biztosító ugyanis elszólta magát, hogy a hangszer értéke 40 millió dollár. Végül Harrell bocsánatot kért, és egy nagyobb összegű csekkel kárpótolta a taxist.

A csellót Du Pré és Harrell után néhány évig az orosz Nina Kotova használta. Mivel a Stradivari-hangszereket gyakran azokról a híres művészekről nevezik el, akik játszottak rajtuk, így ezt az 1673-as csellót „Du Pré–Harrell-Stradivarinak” is hívják.

A hazai közönség először szerdán este a Zeneakadémián hallhatja Várdai megszólaltatásában a legendás csellót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.