Mindennapos romlás és szenvedés

Lakner Dávid
2016. 12. 01. 18:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétségtelen, Erdős Virág megosztó, provokatív szerző. Természetes, hogy a markáns politikai állásfoglalásairól ismert költőnőről nagyon is ellentétes vélemények fogalmazódnak meg. Nemcsak interjúiban mondogat oda, verseiben is kemény ítéletet fogalmaz meg azokról, akiket felelősnek érez a legelesettebbek lecsúszásáért, helyzetük további romlásáért. Még érthető is, hogy a költői túlzások („van egy ország / ahol / lakom / nevezd nevén / szolgáld / vakon / ma még bölcső / ma már / vagon”) egyesek számára soknak bizonyulnak.

Az idegenkedők mellett pedig vannak persze a politikai elkötelezettek is, akik jóval inkább túltolják: emlékezetes, Bayer Zsolt nagy vihart kavart „állatok pedig ne legyenek” kijelentése a Na most akkor című vers költői kérdésére („mondjátok meg / nagyokosok mi legyen / ki ne legyen miközülünk / maholnap és ki legyen”) érkezett válaszként.

A politikai vitákon túl tagadhatatlan, hogy Erdős Virág virtuóz költőnő, akinek versei úgy tudnak nagyon aktuálisak lenni, hogy érvényüket sem egyhamar vesztik. Ez persze főként szomorú: az elesettek, leginkább a hajléktalanok mindennapos küzdelmeivel szembesülni fájdalmas élmény. Míg a legtöbben inkább elfordulnak, Erdős erővel irányítja rá tekintetünket, megmutatja, amit sokan nem szeretnének látni. Világító testek (100 kis Budapest) című, idei kötetére ez főként jellemző: kényelmetlen költemények ezek, amelyek rendkívüli éleslátásról árulkodnak.

Gyakori politikai vád liberálisokkal szemben, hogy a körúton túl nem látnak, a hétköznapi gondok helyett csak az ideológiával foglalkoznak. Ha valakire, hát Erdősre ezt főleg nem lehet alkalmazni. A szerző fotóival illusztrált kis kötet Budapest egészének különböző helyein kalauzol végig, bemutatva a mindennapos romlást és szenvedést, amit épp azért nem is látunk már, mert annyira természetesnek hisszük. Rácsok és rések mögé pillanthatunk be a képeken is, mögöttük pedig mintha mindig is ott lett volna az a leégett mécses, az a kibelezett kaputelefon. Pilinszkyre („a karton közös / párna / nincs”), Máraira, de még a Wellhellóra ( „apu megvette”) is rájátszik, szövegei találóak, betalálnak. (A VV Fannit említő különösen zseniális.)

Zelk Zoltán a nagyszerű Sirályban mutatta meg a párja elvesztését sirató elesettségét: „Hallod, rámszólnak: Kire vár? / már ezer éve itten áll! / Igen, százezer éve már. (...) Villamosok és évszakok. / És fű és sár és hó vagyok.” Erdős is az elesetteket mutatja, akiket a társadalom veszített el. Akik ott vannak fűben, sárban, hóban, hamvazószerdán, anyák napján, a magyar kultúra napján a város legalján, kutatva a napi betevőt.

(Erdős Virág: Világító testek – 100 kis Budapest, Magvető, 2016.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.