Újra itthon Breuer Marcell, a bútortervezés forradalmára

Az egyik legfontosabb magyar bútortervezőről és kortársairól nyílt kiállítás az Iparművészetiben.

Makrai Sonja
2016. 12. 25. 15:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2007-ben a budapesti Ludwig Múzeum adott otthont a Vitra Design Museum által összeállított Breuer Marcell retrospektív kiállításnak, amely a pécsi születésű, világhírű művész formatervezői és építészeti munkásságát kellő alapossággal mutatta be. Ez volt az első átfogó hazai tárlat a kivételes életműből.

Most az Iparművészeti Múzeum Breuer újra itthon című tárlata idézi fel, hogy Breuer Marcell, vagy ahogy külföldön ismerik, Marcel Breuer milyen hatást gyakorolt a modern magyar enteriőr- és bútortervezésre. Az apropót pedig az adta, hogy a legendás tervező New York-i irodájának gránit tárgyalóasztala a Magyar Nemzeti Bank Értéktár programjának köszönhetően letétként került a múzeum gyűjteményébe. Háromszáz kilogramm gránit, archaikus, masszív szerkezet, robusztus lábak, mégis puritán funkcionalitás – erről a nemes kettősségről szól Breuer Marcell asztala, amely egyértelműen uralja a kiállítási teret.

Természetesen látható Breuer ikonikussá vált csővázas székének több változata is. Az acél-, majd később alumíniumcső használatával Breuer forradalmasította a formatervezést, az általa kidolgozott koncepció hosszú évtizedekig etalonnak számított a bútortervezésben. A B3-as modellként ismert széket néhány évig a Thonet cég is gyártotta, amely a 60-as évektől Vaszilij Kandinszkij előtti tisztelgésként már Vaszilij-székként került forgalomba. Látható a fogadott lányáról, Francescáról elnevezett Cesca szék is, de a különböző tervváltozatok modelljei, irodájának fotói is segítenek megidézni Breuer nagyságát.

A kiállítás másik része Breuer kortársaira koncentrál. A soha el nem készült Magyar Szentföld-templom tervezője, a legismertebb Bauhaus-villákat jegyző Molnár Farkas pár évig saját irodát működtetett Breuerrel a 30-as években. Elsők közt népszerűsítette társa csőbútorait, ezekkel rendezte be a Delej-villában lévő lakását, hisz a csőbútor a modernség esszenciáját jelentette.

„A csillogó, vonalszerűen éles, vékony, a végletekig rugalmasságot jelentő fém nagyon jól illik a mi mozgás-, gyorsaság-, sportszeretetünkhöz. A nők modern ruházatához, a széles, napfényes ablakokhoz, az új építészethez. Ezeknek mind jellemzője az a bizonyos visszavonultság, a mérséklet a formában, a színességben, a színben, hogy az ember annál teljesebb, szabadabb, feltűnőbb legyen benne. Valahogy átalakult a világ: észrevettük, hogy nem a környezet a cél, hanem a benne élő ember” – fogalmazta meg Molnár Farkas a Magyar Iparművészet című lapban megjelent 1928-as cikkében.

Jelen kiállításon helyet kapott még Molnár szekrénye is, mint a magyar modern lakásművészet első emléke, de ott vannak Kozma Lajos, Bierbauer Virgil, Kaesz Gyula, Kovács Zsuzsa és Wágner László saját dolgozószobájából származó, saját tervezésű bútorok. Ezeket látva nyilvánvalóvá válik, hogy a 30-as évektől közel két évtizedig nemcsak Breuer, de a magyar formatervezők jó része a nemzetközi élvonalba tartozhatott volna, ha úgy alakul az életük.

A Breuer újra itthon című tárlat 2017. június 11-ig látogatható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.