„Igyekezetem mindig és mindenben az Isten akaratának lehető legtisztább felismerése és követése volt, az emberileg elérhető legtökéletesebb módon” – halálos ágyán így búcsúzott az élettől IV. Károly, az utolsó magyar király, aki rövid uralkodása alatt minden eszközével arra törekedett, hogy véget vessen a vérontásnak, hogy népei békére leljenek. Minden gesztusában, politikai nyilatkozatában ezt kívánta hangsúlyozni. Tisztában volt vele, hogy ez az egyetlen esély a megmaradásra. Uralkodói hivatását Istentől kapott küldetésként visszavonhatatlan és szent feladatnak tekintette, élete végéig nem mondott le a trónról.
Pedig sokáig egyáltalán nem tűnt valószínűnek, hogy trónra léphet, a tragikus véletlenek hozták így. I. Ferenc József császár és magyar király elsőszülött fia, Rudolf 1889-ben öngyilkosságot követett el, unokaöccse, Ferenc Ferdinánd pedig rangon alul házasodott, így le kellett mondania arról, hogy gyermekei követhetik a trónon, de 1914. június 28-án Ferenc Ferdinándot feleségével együtt merénylet áldozata lett Szarajevóban, közvetve ezzel az eseménnyel tört ki az első világháború. Két évvel később pedig meghalt Ferenc József. IV. Károly huszonkilenc évesen, az első világháború vészterhes időszakában léphetett a trónra. Feleségével, Bourbon-Pármai Zitával együtt 1916. december 30-án koronázta Csernoch János esztergomi érsek, hercegprímás magyar királlyá a budavári Mátyás-templomban.
Ezt a történelmi pillanatot eleveníti fel a Magyar Nemzeti Múzeum március 19-ig látható, Utolsó felvonás című új, időszaki tárlata. Felvillantva a magyar király koronázásának szimbolikáját, a trónöröklés problémáját és a háborús mindennapokat. A hangsúly természetesen a koronázási szertartáson van. A jelenből visszatekintve a ceremónia a feudális Magyarország búcsújaként is értelmezhető.
A viszontagságos helyzet ellenére a legnagyobb pompával tervezték meg az egész szertartást. A művészeti szervezés irányítását az operaház intendánsa, Bánffy Miklós gróf vállalta, aki a kor kiemelkedő művészeit hívta segítségül. Lechner Jenő a Mátyás-templom belső díszítéséért felelt, Pogány Móric a Szentháromság-szobornak az eskütétel céljára való kiegészítését, Györgyi Dénes és Kós Károly a királyi vártól a templomig vezető útvonal, a szegélyező házak díszítését, a kardvágó-domb és az útvonalon elhelyezendő tribünök megtervezését vállalták.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!