– Az év eleji interjúk általában egyfajta előretekintéssel indulnak, rendhagyó módon most mégis kezdjük úgy öt-hat évvel korábbról. 2011-ben úgy tűnt, hogy 13 év után végleg búcsút int a Trafónak, de néhány hónappal később az új igazgató, Nagy József kérésére mégis visszatért. Megérte?
– Mindenképpen, hiszen a Trafót abban az irányban tudtuk tartani, mint korábban. Néhányan ugyan azt mondták, hogy nem fogunk tudni talpra állni, és szétesik az egész. Az újrakezdés utáni első év valóban nagyon kemény volt. Széttöredezett a korábbi csapat, és morálisan nehéz helyzetbe kerültünk. Életemben először kellett ilyesmivel megküzdenem, és az a nyolc hónap igazán lélekölő meló volt. Vissza kellett hozni a hitet, és újra víziót adni az embereknek. Ráadásul a botrányok hatására a közönség egy jelentős része is elfordult a Trafótól.
– Nagy József igazgató vajdasági származású koreográfus, aki Franciaországban is dolgozik, így, nem sok ideje maradhat a Trafóra. Milyen a munkamegosztás önök között?
– Az első időkben az ő jelenléte arról szólt, hogy irányt vegyünk, megbeszéljünk dolgokat, az én feladatom pedig a napi szintű működés biztosítása volt, és ma is az. Józsi keresi itthon a helyét, szeretne visszatérni Magyarországra. Ugyanakkor látja, hogy a művészet hazai finanszírozása korántsem olyan átlátható, mint Franciaországban. Ez pedig nagyon lassítja a visszatérést.
– A botrányokkal teli 2011-es pályázat idején saját bőrén érezhette, milyen az, amikor a politika beleszól egy kulturális műhely életébe. Érzi még ezek hatásait?
– Igazából 2011 előtt sem volt könnyű ezt az egészet csinálni, bár a szuverenitásunkat soha nem sértették meg. 2011 után sem szóltak bele a dolgainkba, ugyanakkor a művészek jóval kevesebb támogatáshoz jutottak. Ezért máshogy kellett dolgoznunk, más tempót kellett felvennünk.
Sebeket akkor nem éreztem. Érdekes módon mostanában sokkal inkább. Úgy tűnik, ez lassan hat az ember lelkében
– Máshogy vezette a Trafót az elmúlt években a korábbi tapasztalatok birtokában?
– Igen, abszolút. Rá kellett jönnöm, hogy sokkal több odafigyelést igényel részemről a művészeti problémák és a fenntartói elvárások közötti koordináció. Ma már gyakrabban tudok nemet mondani egy művésznek, mert tudom, hogy a másik oldalon vannak konkrét elképzelések, elvárások.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!