A bádogdob: groteszk történelmi revü alulnézetből

Günter Grass világsikert arató regényét Hegymegi Máté vitte színre a Katona József Színházban.

Pethő Tibor
2017. 01. 07. 19:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oskar Matzerath, a törpe elmegyógyintézetben eleveníti fel élete történetét az 1959-ben megjelent s röviddel utána világsikert arató Günther Grass-regényben, A bádogdobban. A fiú maga választja háromévesen a nyomorítottságot leugorva a nyitva felejtett pinceajtón át a mélybe; így hosszabbítja meg saját gyerekkorát, vonja ki magát a felnőtt lét felelőssége, vélt és valós hétköznapi kisszerűségei alól.

Az idővel növekedésnek induló törpe „elmebaja” legfeljebb, ha burkoltan nyilvánul meg a Katona Kamrájában. Hasadtságának ténye leginkább személyiségének megkettőződésében manifesztálódik: Oskar maga a dob, ha pedig a dob felmondja a szolgálatot, s le kell cserélni, az új megvásárlásakor is minden esetben önmagát veszi birtokába. A metaforikussá váló hangszer – egyben a történet elbeszélője is – a főhős testének-szellemének egyik, tán legfőbb védőpajzsa. (A másik a félelmetes-bizarr parafenomén vonás: sikítással bármilyen üveget képes szétrepeszteni, darabokra törni.)

Nemcsak az örök gyermekséget választó Oskar, hanem a többiek is menekülnek, látványosabban vagy alig észrevehetően a megsejtett vész elől: Agnes Koljaiczek (Pálmai Anna) a fattyú megszülése elől a halzabálásba, Jan Bonski (Mészáros Béla) az ostromlott lengyel postán, kivégzése előtt a béke illúziójába. Grass Danzig-trilógiájának második, A bádogdobot követő darabja, a Macska és egér részben rávilágít motivációjuk fontos, történelmi alapjára. Itt a fiatal, hórihorgas hős, Joachim Mahlke saját háborús sikerei elől például egy félig víz alá süllyedt hadihajóroncsra bujdokol el. A háttérben felsejlik a máig nehezen emészthető – számunkra is tanulságos – múlt kiváltotta majdnem totális identitászavar, a hozzá társuló, olykor előbukkanó részleges amnézia. Mindezt a végletekig fokozza a különös tény, a pusztító és az elpusztuló azonossága. Ahogy Grass kései műve, a Ráklépésben ezt plasztikus tömörséggel összefoglalja: „Sohasem lett volna szabad, sóhajt az Öreg, hallgatni ennyi szenvedésről, a témát megkerülni, és a jobbra fésültek kezére játszani pusztán azért, mert saját bűnünk irtózatos, a beismerő töredelem pedig mindennél fontosabb volt az azóta eltelt esztendőkben.”

Rendkívül gazdag jelentésbeli rétegekkel bíró nagyregény színpadra adaptálása gyakran kudarccal végződik; az átültető jellemzően sokat akar egyszerre megragadni, ami viszont legtöbbször a rész-egész arányainak megbomlásához, az eredeti alkotás lényegének akaratlan eliminálásához vezet. Ehhez képest nyúlt szerencsés kézzel Grass alapszövegéhez – a filmváltozat „eredményeit” is felhasználva – Mikó Csaba. Nyomában Hegymegi Máté rendező finom tapintatossággal fejti fel a hátteret, a történelmet alulnézetből, szinte egy pince mélyéről szemlélve az eseményeket. Groteszk, helyenként abszurd, olykor kifejezetten csúfondáros hangvételű revübe ágyazza jó érzékkel az előadást, amelyet szervesen egészít ki a színpadi mozgás sokszor szándékosan túlzó, szintén groteszk hatású koreografáltsága, a jelenetváltások moziszerűsége. Releváns sűrítése ez a teljes, a danzigi szovjet bevonulást is magába foglaló, Grass-regénynek – ezt a részt itthon a hetvenes években kicenzúrázták a szövegből –, amelynek aranyfedezetét a színészi játék nyújtja.

Elek Ferenc és Dér Zsolt vibráló szimbiózisa mellett a több szerepben is feltűnő kiváló színészgárda minden tagját fel lehetne sorolni. Közülük Szirtes Ágit emelhetnénk ki, aki ugyanolyan otthonos – és mondjuk ki, tökéletes – hisztérikus, rideg plébánosnak, Bebra Front színháza örökké vonzó Roswithájának vagy rusztikus, ősanyai attribútumokkal felruházott nagyanyának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.