A „folkdívák” és a női lét ezernyi szépsége

Kiss Ferenc Leánydicsérő címmel adott ki albumot Kiss Anna verseiből.

2017. 01. 18. 19:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiss Anna versei valahogy úgy találkoznak Kiss Ferenc zenéivel, ahogy leány a legénnyel: egymásra találnak. A 2015-ös, tavaszi fesztiválos Leánydicsérő című előadás jelent meg most lemezen, finomra csiszolva, kikristályosodva, megérlelve. Visszatérve Kiss Anna verseire: igazi költemények, a női lélek mély ismeretével, a folklórban, a nép által megőrzött őstudásban rejlő örök igazságok kidomborításával. Talán azért is illenek annyira Kiss Ferenc zenéihez, amelyek a népzene zsigeri tudására épülnek, mégis kreatív, a mai kort is megjelenítő dallamok, kíséretek.

A Leánydicsérő a nő különböző arcait, a szituációkra, sorsfordulókra, eseményekre, hangulatokra adott reakcióit, válaszait mutatja be. Persze Kiss Ferenc nem először dolgozik együtt a „folkdívákkal”, Bognár Szilviával, Herczku Ágnessel, Szalóki Ágival és Paár Juliannával, így az sem meglepő, hogy testreszabottan tud az énekhangjukra komponálni. Ebből az előnyből hihetetlen hatást ér el: a többszólamú énekkel egész kórusművek jönnek létre, amelyek közül az egyik kiemelkedő éppen az a Leányok című darab, amelyik ráolvasásokat, kiszámolókat fűz egy csokorba kíséret nélkül, a cappella előadásban.

A szólamok elosztása sem véletlen: nemcsak hangmagasságban, hangszínben és előadási stílusban is igazodik a megszólaltatójához. Az énekhangok és a hozzáillő zene kialakításának alapja a letisztult népdaléneklésből ered, azonban nagyon sok ponton határozottan találkozik a komponált énekes művek fordulataival is. A Leánydicsérő leányai ugyanazok a nők, asszonyok, mégis láthatjuk őket szenvedélyes szeretőnek, aggódó édesanyának, eszes, okos, talpraesett embereknek és esendő, támaszra szoruló leányoknak, akik szerelmesek, csalódottak, vágyakoznak, vagy éppen úgy érzik, épp most ér révbe a boldogságuk, máskor pedig az elmúlást siratják, búcsúznak. Varázsolnak, rejtelmesek, tele vannak titokkal. Könnyen elröppennek, mint a madár, mégis mindig visszaszállnak a fészkükre. Ezt az állandó és változó női létet fogja meg hihetetlen beleérző képességgel mindkét szerző, a versek írója és a zene alkotója.

Ugyanakkor a dalokban rejlő mélység fele sem jelenhetne meg, ha nem mutatnák meg belső világukat annyira őszintén az énekes nők. A Leánydicsérő tehát termékeny találkozás szerzői és előadói oldalról egyaránt, amelyet az Etnofon Zenei Társulás kísérő zenészei – mint például a kiváló cimbalmos, P. Szabó Dániel, a sokoldalú fúvós, Szokolay Dongó Balázs, vagy akár maga a szerző, Kiss Ferenc, aki hegedűn, kobzon, buzukin és gitáron is közreműködik – még tovább mélyítenek.

A zene felismerhetően Kiss Ferenc stílusa, mégis folyamatosan megújul. A természet, az ősi, a kollektív ihleti, amely a feldolgozás során válik sajátossá. Valahogy úgy, ahogy a női sorsok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.