A 19. század második felében az addig izolált Japánban meghatározó változások történtek: megnyíltak kikötői, a politikai hatalom visszakerült a császárhoz, aki az ország modernizálása érdekében felvette a kapcsolatot a nyugati kultúrákkal. A távoli Japán kultúrája az 1850-es éveket követően az európai országok érdeklődésének középpontjába került. Megnőtt a japán műtárgyak iránti kereslet, létrejöttek az első japán műgyűjtemények, az európai művészek alkotásait pedig a klasszikus japán ábrázolástechnika inspirálta.
A japán kultúra iránti érdeklődést japonizmusként definiálták, a fogalom 1872-ben született meg Franciaországban, ahol az impresszionista és posztimpresszionista festők munkáiban lett tetten érhető a távoli hatás, a szigetországban azonban inkább az építészetet és a tárgytervezést befolyásolta mindez. Hazánkban a szecesszióval együtt jelentkezett a japán művészet impulzusa, amely kiemelkedő szereppel bírt a modern képzőművészeti „izmusok” kialakulásában.
Több évnyi előkészítés után a Hopp Múzeum és a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány (KOGART) közös szervezésében valósult meg a japán kultúra magyar művészetre gyakorolt hatását bemutató nagyszabású tárlat, amelynek a Várkert Bazárhoz tartozó Testőrpalota ad otthont. A március 12-ig látható Gésák a Duna-parton című kiállítás a századforduló magyar képző- és iparművészeti munkák széles spektrumán keresztül ad képet arról, hogy miként alakította és formálta a japán kultúra a magyar művészek látásmódját a 19. század utolsó harmadától az 1920-as évek elejéig. Alapos, szépen felépített, a témát kimerítően körüljáró, gazdag tárgyi kollekciót felvonultató kiállítást hozott össze Gellér Katalin és Dénes Mirjam művészettörténész és Marosvölgyi Gábor, a KOGART munkatársa Fajcsák Györgyi sinológus vezetésével.
A magyar festészetben a japonizmus nem játszott katalizátor szerepet, legalábbis nem úgy, mint nyugaton, a kiállított képeken keresztül azonban látható, hogy Szinyei, Mednyánszky, Székely munkásságában integratív elemként jelenik meg. Székely Bertalan a Japán nő című festményén még csak óvatosan próbálkozik beépíteni a japán tradicionális képalkotást – árnyalatok nélküli színsíkok, erős kontúrok, természeti formák stilizálása –, de aztán a gésakultusz, a hellén nőideált felváltó törékeny szépség ábrázolása – Boromisza Tibor: Gésák a Balaton-parton vagy Kubinyi Sándor: Gésák – később igen elterjedt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!