Az igazán értékes sosem lehet része a tucatnak

A Kistehénből ismert Kollár-Klemencz László énekes-dalszerző ezúttal a saját verseit zenésítette meg.

2017. 01. 05. 19:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sosem voltam az alternatív popzene rajongója, de azt mindig is el tudtam képzelni, hogy a könnyűzene talaján is leginkább úgy lehet értékeset alkotni, hogy az bizonyos szempontból kilóg a sorból, sőt úgy gondolom, az igazán értékes sosem része a tucatnak. Ennek ellenére, vagy talán épp ezért a hazai alternatív popzenei felhozataltól ódzkodtam. A műfaj nagyjai kétségkívül újat alkottak, de nagyon hamar az alternatív besorolás is amolyan kötelező feladattá változott, az egyéni hangot felváltotta egy jól behatárolható mintához igazodás.

Lényegében ennek a része a Kistehénnel népszerűvé váló Kollár-Klemencz László zenei munkássága is, amelyben azért bizonyos szempontból mások az arányok. Talán ezért tekinthető ő kissé tényleg alternatívnak, hiszen még ennek az egyre inkább betonba öntött műfajnak is feszegeti a kereteit. Ráadásul nem is csak egy felől: megtaláljuk a világzenei, magyar népzenei utalásokat, a jazz, a cigányzene és a klasszikus kamarazene hatásait, de egyiket sem tudnánk vegytisztán azonosítani. Ott van, de mégsem megfogható.

Saját verseihez – mert ezek már távolról sem egyszerű dalszövegek – mindig másképp viszonyul az előadó énekhangja, természetesebben, ösztönösebben, kifejezőbben. Ilyen értelemben a legújabb korong, a Rengeteg még intimebb vallomás, mint a két korábbi szólólemez, a 2008-as Ember a fán és az Erdős Virág verseinek feldolgozását tartalmazó 2014-es Legesleges, amelyeknek ez az album mégis folytatása.

Sok érdekességet találunk a zenei megoldások között, ilyen például a cselló kezelése, amely egészen különleges hatást ér a hangszerelésben, vagy a duetténeklés a vendégművész Juhász Orsolya Anna közreműködésével. A címadó Rengeteg több kortárs zenei dallam- és harmóniakezelést mutat fel, mint az átlagdalok, a népzenei utalások pedig még a szövegekben is meg-megjelennek. Persze az albumhoz rengeteget tesznek hozzá a zenészek, például a már említett cselló megszólaltatója, Valkó Béla vagy Ónodi László brácsás.

A dömörkapui tanyán élő, a zene és a művészet egyéb ágai mellett gazdálkodó, már életformájában is alternatív módon tevékenykedő Kollár-Klemencz László a sok pozitívum ellenére, bár megemeli a lábát, mégsem képes kilépni az alternatívnak kikiáltott popzene ingoványából. Nem tudom, csak engem zavar-e a vissza-visszatérő szándékos, modoros aláintonálás, az egyéni utakról időről időre a sablonos megoldásokhoz visszatérő zenei szövet, a szövegek szürreális világa, amelyből rendre kijózanít egy vulgáris kifejezés vagy egy kevésbé szerencsés megfogalmazás, és az az alapérzés a dal végén, hogy nagy szavakat hallottunk, de nem igazán hordoztak világraszóló üzenetet. A Rengeteg című albumnak egyébként is inkább hangulatokat, érzéseket elmesélő dalai vannak.

Az album második számának szövege csak ígéret marad: „De szeretnék a világon / Csinálni valamit, amit / Nem csinált még soha senki / Nem csinált még soha senki / Csak én.”

(Kollár-Klemencz: Rengeteg. Fonó, 2016.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.