A XX. századi magyar művészettörténet egyik legkülönlegesebb és legösszetettebb életműve Ország Lilié. Különös látásmódú képeit a folyamatos szorongás és nyugtalanság hatja át, személyes tragédiái mellett az emberiség fájdalmát próbálta megfesteni.
Oesterreicher Lívia néven született Ungváron magyar anyanyelvű, izraelita vallású, cseh állampolgárként. 1944-ben családjával a Moskovits-téglagyár udvarán kijelölt gettóba zárták, majd feltették az Auschwitzba tartó halálvonatra, de Kassán hamis papírokkal sikerült a veszteglő vonatból kimenekülniük és Budapestre szökniük, itt vészelték át a háború további részét. Szőnyi István és Berény Róbert tanítványaként végezte el a Képzőművészeti Főiskolát, pályája elején az Állami Bábszínházban dolgozott díszletfestőként, majd 1960-tól haláláig díszlet- és jelmeztervező volt, és vezette a festőműhelyt. Gyermekkönyveket is illusztrált, valamint művészetpedagógusként is dolgozott. Egykori kollégája, Balogh Géza így emlékezett rá: „Életében titok volt. A nevét sokáig csak suttogva lehetett kiejteni. Én is jóval előbb találkoztam az őt körüllengő mítosszal, mint a képeivel. Mondták, hogy az a halk szavú, zárkózott hölgy, aki a bábszínház díszletfestő műhelyében dolgozik, nem akárki. Különös képeket fest. És azokat a képeket látni kell.”
Ország Lili életművéből utoljára 2013-ban rendeztek kiállítást a debreceni Modemben, épp ideje volt tehát egy nagy ívű visszatekintésnek. A Magyar Nemzeti Galériában a több mint háromszáz képet felvonultató Árny a kövön című életmű-kiállításon Paul Delvaux, Giorgio de Chirico, Viera de Silva, Toyen, Paul Klee, Kemény Zoltán, Vajda Lajos, Korniss Dezső, Bálint Endre művei révén láthatóvá válik, hogy miként változott Ország Lili látásmódja, művészi formanyelvének alakulásában milyen szerepet játszottak a kortársak. A teljességében csak kevesek számára ismert életművet bemutató kiállítás kurátora Kolozsváry Marianna, Ország Lili egyik első és legfőbb műgyűjtőjének, Kolozsváry Ernőnek a lánya.
Ország Lili életműve több, jól elkülöníthető korszakból áll össze, a kiállítás is ezt a logikát követi. Zárkózott, bizonytalan ember volt, az 1944-ben átélt szorongás és félelem örökre gúzsba kötötte, korai festményei a megélt történelmi traumák tragikus kivetüléseként értelmezhetők. 1952-ben Tihanyban Ország Lili megfestette a magtár épületét, rátalálva a Bibliában is szimbolikus jelentőségű mag témájára; itt látható először a fal mint téma, ami később központi eleme lett munkáinak. A korai korszakában festett képeken a halál, az elmúlás, a börtönszerű lét, az arctalanság, a fájdalom és a magány asszociációjaként jelenik meg a klinkertégla fal. Kiemelkedik ebből a korszakból a Kislány a fal előtt (1955) és a Nő fátyollal (1956) című alkotás. Ennek a korszaknak fontos műve a győri Kolozsváry-gyűjteményből érkezett Cipők, amely Pauer Gyula Cipők a Duna-parton című emlékműve előképének is tekinthető.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!