Elhunyt Nat Hentoff újságíró, politikai kommentátor

Kilencvenegy éves volt.

LD
2017. 01. 08. 19:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilencvenegy éves korában, szombaton manhattani otthonában elhunyt Nat Hentoff zenei újságíró, történész, libertárius politikai kommentátor – közölte a New York Times. Halálát fia, Nick jelentette be Twitteren.

A lap szerint Hentoff előszeretettel hivatkozott magára bajkeverőként, ezt pedig bizonyította is a szólásszabadságról és politikáról szóló polcnyi könyvvel és esszérengeteggel. A The Village Voice dzsesszkritikusaként 1958-tól egészen 2009-ig írt az újságba, emellett cikkei jelentek meg a The New Yorkerben, a The Washington Postban, a Down Beat magazinban és a JazzTimesban. Miután eljött a Village Voice-tól, zenei rovatát a The Wall Street Journalbe költöztette át. Több mint harmincöt könyvet írt, köztük regényeket, ifjúsági műveket és a polgárjogokról szóló elemzéseket.

A szerző 1925. június 10-én született Bostonban. A zsidó származású fiatal a II. világháború végnapjaiban kezdett újságíróként tevékenykedni, a Boston City Reporterben pedig antiszemita gyűlöletszervezeteket leplezett le. A WMEX rádióállomásnál két zenei műsort is kapott a 40-es években: egyik JazzAlbum, másik From Bach to Bartók címmel futott. Nat Shapiróval közös könyve, a Hear Me Talkin’ to Ya: a The Story of Jazz by the Man Who Made it 1955 nyarán látott napvilágot. Ebben olyan dzsesszzenészekkel interjúztak, mint Dizzy Gillespie, Duke Ellington vagy Paul Whiteman. A hatvanas években Hentoff aztán a Candid Records dzsesszkiadó művészeti igazgatója is lett.

Nem hétköznapi jelenség volt a politikai kommentátorok világában: mint a libertárius Reason is említette, egyszerre volt a szabad szólás elkötelezett híve és az abortusz ellenzője. Épp azon az alapon érvelt a művi terhességmegszakítás, mint a halálbüntetés vagy a háborúk ellen. (Ugyanakkor a ruandai és az iraki beavatkozás pártján szólalt fel.) Előszeretettel védte az Egyesült Államok alkotmányának első kiegészítését: az lényegtelen volt számára, a cenzor balról vagy jobbról érkezik, ő egyaránt kiállt a véleménynyilvánítás joga mellett. A Reason szerzője, Jesse Walker szerint leginkább az zaklatta fel, mikor azoktól tapasztalta az egyéni szabadságjogok lábbal tiprását, akikről azt gondolta, hogy hozzá hasonló értékeket vallanak. (Obamát például 2009-ben a valaha volt feltehetőleg legveszélyesebb és legpusztítóbb elnöknek nevezte Hentoff.)

New York Times szerint bár leginkább libertáriusnak lehetett nevezni, balos barátait rendre felháborította az abortusz ellenzésével, a politikai korrektség bírálatával, vagy azon melegjogi szervezetek, feministák vagy épp feketék kritikájával, akik szerinte megpróbáltak cenzort játszani.

A szerzőtől olyan regények jelentek meg az elmúlt fél évszázadban, mint a Jazz Country (1965), a This School is Driving Me Crazy (1976) vagy a Does This School Have Capital Punishment? (1982). Politikai tárgyú könyvei közt említendő az A Political Life: The Education of John V. Lindsay (1969), a The First Freedom: The Tumultuous History of Free Speech in America (1980) vagy a The War on the Bill of Rights and the Gathering Resistance (2004).

Nat Hentoffot a fia közlése szerint halálakor családja vette körül, nem sokkal korábban pedig még Billie Holidayt hallgatott.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.