A berlini Maxim Gorki Theater háziszerzőjének, Philip Löhlének a Nem vagyunk mi barbárok (Wir sind keine Barbaren) című darabját néhány éve mutatták be Németországban, s azóta is sikerrel szerepel a német nyelvű színpadokon Berntől (itt játszották először) Heilbronnon, Magdeburgon át Salzburgig. A magyar változatot Kerényi Gábor fordítása nyomán Peer Krisztián készítette, a rendezővel, Vajdai Vilmossal együtt a hazai közegnek megfelelően némiképp rusztikusabbá alakítva a figurák egy részét.
A Katona Sufnijának szereplője négy, mentálisan félig-meddig roncs ember a szellemileg leépülő országban, viselkedésük olykor az idiotizmus határát súrolja. Szomszédok, kiszolgáltatottak; a jóléti konzumtársadalom összetéveszthetetlen figurái tűnnek fel groteszk szatírába ágyazva a színen: a szakbarbár, a plazmatévé beállítását szinte áhítattal, varázsszertartásként celebráló félértelmiségi Mario, társa, a megkeseredett sorozatfogyasztó Barbara, az előadás legkevésbé félrerajzolt figurája (nem mellesleg egy vegán étterem szakácsnője), Levente, a húszas éveit taposó tahó és szexpartnere (mellesleg a felesége), a fitneszedző Linda. Archaikus, helyenként balladai homályba zárt történet kanyarog előttünk napjaink közegében, amelyet metafizikai értelmezési keretbe helyez a nyitó pillanatban Pilinszky János Fabulája.
A háttérben hivatalosan is megtámogatott ordas eszmék, aljas ösztönök éledeznek. A kegyetlenség konjunktúrája jól érzékelhetően önbizalmat ad a szitkozódó szereplőknek: már nem csupán elsuttogott vélekedés, félig-meddig még pironkodva kimondott szó gyalázza azokat, akiken segíteni kellene, a hajléktalanokat, a földönfutókat, az üldözötteket, hanem lehengerlő, üvöltő médiahazugságokból, féligazságokból összeállított gyűlöletária zeng róluk.
Az őrjöngés kiváltó oka jelen esetben egy, a színen fel nem tűnő, utóbb gyilkossággal vádolt színes bőrű menekült, aki a későbbi áldozat, Barbara születésnapján, mintegy „ajándékként” érkezik meg a lakásba. Barbara lelkes, a vonzalom jegyeivel átitatott, elsősorban a férfinek szóló rajongását a férj, Mario egyre dühödtebb asszisztálása kíséri, amit a háttérből a szomszédok is folyamatosan erősítenek.