Mikor Torvald mókuskája felébred

Nóra – karácsony Helmeréknél: Székely Kriszta legújabb rendezése a Katona József Színházban.

Makrai Sonja
2017. 01. 01. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ibsen 1879-es klasszikusa a maga korában óriási vihart kavart, az általa teremtett női karakter volt a világirodalom első feministája. Nóra megjelenéséig a nők attól váltak erkölcsössé, ha megadóan tűrték a rossz házasságot. Az 1880-as hamburgi bemutató óta eltelt idő alatt persze teljesen megváltozott a nők családon belüli és a társadalomban elfoglalt helyzete, ma már szinte mindennapos esetnek számít, ha egy nő elhagyja a férjét. De akkor mégis mitől lehet aktuális Ibsen fő műve? Székely Kriszta rendező és Szabó-Székely Ármin dramaturg modernizált szövegű adaptációja a látszatélet hazugságaira helyezi a hangsúlyt, a Katona legújabb nagyszínpadi bemutatója a kirakatéletek tragédiájáról szól.

Skandináv luxuslakás, a legújabb trendet követő bútorokkal berendezve, világító szemű szarvastrófea, kandalló és egy hatalmas, kifogástalan formájú fenyőfa. Ebben a túlzó idillben éli dekoratív életét a Helmer család: Nóra (Ónodi Eszter), a kiskosztümös, gyöngy nyakláncos, mutatós feleség, a bankvezetővé előlépő egoista Torvald (Fekete Ernő) és három gyönyörű szép gyerekük. A felszín alatt meghúzódó feszültséget viszont épp ők erősítik fel egyre jobban az állandó fel-alá rohangálásukkal. Az apró gesztusok, elszólások (Nóra nemegyszer ingerülten kiabál a gyerekekkel) révén mindinkább nyilvánvalóvá válik, itt valójában senki és semmi nem az, aminek első pillantásra tűnik. Épp ezt próbálják ellensúlyozni a Nagy Fruzsina által Torvaldéknak tervezett élénk színű, elegáns szabású jelmezek. A Helmerék bukását előidéző egykori barátnő, Kristine (Pelsőczy Réka) és a Nórát magánokirat-hamisítás miatt zsaroló Krogstad (Keresztes Tamás) viszont szürke, egyszerű fazonú öltözéket visel. Ők nem akarnak takargatni semmit, vállalják saját szerencsétlen sorsukat. Pelsőczy Kristinéje kiéhezett a szeretetre, de már nem kerget illúziókat, Keresztes Krogstadját pedig nem az elvakult düh vezérli, csupán a túlélési ösztön, de a váratlanul jött, őszinte szerelem miatt képes lemondani álnok tervéről, hogy tönkretegye egy másik család életét. Rank doktor (Kocsis Gergely) valamiféle átmenetet képez a két karakter között: igazi családapa figura, aki felszabadultan bohóckodik a gyerekekkel, Nórával odafigyelő és segítőkész, ám önző célok vezérlik, hiszen halálos betegként nincs vesztenivalója, egy gyengébb pillanatában megpróbálja kierőszakolni a vágyott nő szerelmét.

Helmerék harmonikus élete azonban nélkülük is darabjaira hullna, hisz Nóra egyre nehezebben viseli a színlelést. Bármennyire is reménykedik a csodában, abban, hogy bebizonyosodik, Helmer erős és jó házastárs, ahogyan ő azt a legvégsőkig hinni remélte. Nóra nemcsak saját magát formálta a férje által elvárt képre, de sosem akarta észrevenni Torvald valódi arcát. Megfelelni akarása eltűnik, amikor szembesül azzal, férje számára ő és a gyerekek csupán biodíszletként szolgáltak.

Nehéz úgy eljátszani Torvald mókuskáját, hogy az ember ne csináljon hülyét magából. Ónodi Eszter azonban óriásit alakít Nóraként, izgalmas-megdöbbentő játéka bizonyítja, hogy korosztályának legjobb színésznője. A naiv és felületes nő lassan eszmél rá, hogy házassága, férje iránt érzett szerelme, de még az anyasága is önmagára erőltetett szerep volt. A felismeréstől teljesen szétesik, összefüggéstelenül hadovál, gesztikulál.

Nóra türkiz kosztümjét és szövetkabátját kopott, szürke göncökre cseréli. Így indul útnak az ismeretlen felé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.