Barlangból a bádogvároson át az űttörőtáborig

A 20. századi lakhatás sötét oldalát mutatja be a Kassák Múzeum új kiállítása.

R. Kiss Kornélia
2017. 02. 19. 17:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Özvegy Tóth Győzőné 1910-ben költözött a Veréb utcai gödörbe – egy kesernyés humorú Örkény-novella felütése is lehetne a mondat. De csak egy szegénységben töltött élet kezdődött el vele. Tóth Győzőné haláláig, a hetvenes évekig élt a „gödörben”, vagyis a barlanglakásban, amely múzeum lett, ma is megtekinthető. A századfordulótól ezrek kényszerültek erre az életmódra. A 20. századi szegénység egyik jelképe lett a barlanglakás, ahogy a pesti városszél bódévárosai is. Ezt a világot is bemutatja a budapesti Kassák Múzeum új, április 2-ig látható kiállítása, a Tettek ideje.

Érdekérvényesítés azért az áldatlan helyzet ellenére is létezett. A bódévárosok lakói rendes lakhatást, a telepek fejlesztését követelték, és többször megakadályoztak bontásokat is. A telepek problémáját a politika is felismerte, csak nem feltétlenül a valódi megoldás irányába indult el – a barlanglakásokat például már a századfordulón betiltották, a nedves és csatorna nélküli helyiségek közegészségügyi veszélyeire és az omlásveszélyre hivatkozva, mégsem szűntek meg – nyilván, mert a munkanélküliség, a válság és lakáshiány által sújtott városban továbbra sem volt hova mennie annak a több ezer embernek, aki ilyen helyeken élt. 

Amikor Frühof Sándor 1931-ben a ferencvárosi Kiserdő nyomortelepén fotóz Kassák Lajos lapjának, a Munkának, az egyik ott lakó férfi tiltakozik a fényképezés ellen. Attól fél, hogy ha bekerülnek az újságba, jön a rendőrség, és szétveri a bódéját. Azért elkészültek a fotók az egyik, bódéban élő családról – lassan százévesek Frühofnak ezek a képei. Mégis visszaköszönnek ma is, ha a hajléktalanok Budapest környéki, saját építésű bódéit látjuk. A világ változott, de a bódékban élők élete alig. Miközben az ilyen telepek felszámolása ma is bűnmegelőzési, közegészségügyi cél – pár éve a csepeli gyilkosságok irányították rá a figyelmet a csepeli kiserdőre –, addig a probléma lényege, a lakhatás ma is kritikus kérdés. Igaz, Bódéváros olyan értelemben és olyan méretekben nincs ma Budapesten, mint a két világháború között, de az emberi tartózkodásra alkalmatlan lakás is lakhatási szegénység. 

A Kassák Múzeum új kiállítása a Közélet Iskolájával együttműködésben készült; a közösségi oktató- és kutatóközpont 2015-ben kutatást indított hajléktalanságban és lakhatási szegénységben élők részvételével. Azt vizsgálták, kik és milyen módon szerveződtek Budapesten azért, hogy a társadalom széles rétegei emberhez méltó körülmények között élhessenek. A munkájukban részt vesz hajléktalan és olyan ember is, aki saját tulajdonú, leromlott állapotú ingatlanban él, ahol 6 éve nincs fűtés és villanyszolgáltatás. De olyan is, aki saját lakás nélkül gyerekeket nevelve küzdött egész életében lakásproblémákkal.

A kiállítást is arra fűzték fel, hogy próbálták védeni az érdekeiket és megoldani a helyzetet maguk a lakhatási szegénységben élők az I. világháborútól a rendszerváltásig. A szegények törekvései értelmiségi támogatást is kaptak, így kapcsolódik a történethez Kassák Lajos, akinek nem csak a műveiben bukkan fel ez a téma. 1928-ban ő alapította a Munka folyóiratot, amely a szegénységben élők emancipációján dolgozott. A folyóirat körül szociofotó csoport is alakult. Ők fényképezték például  a pesterzsébeti Hangyatelepet és a ferencvárosi Kiserdő-telepet, a város peremén létrejött nyomortelepeket. 

A kiállítás a folyóirat képeiből, cikkeiből is válogat, és rövid magyarázatokkal,  évszámokkal vezeti végig a látogatót a telepek történetén. Ezen az idővonalon láthatóvá válik, mennyi időbe került többé-kevésbé úrrá lenni a többezres, lakását és egzisztenciáját vesztett tömeg problémáján. Az utolsó barlanglakásokat 1970-es évek elején sikerült felszámolni, vagyis több mint hetven évvel azután, hogy a hatóságok észlelték a tarthatatlan helyzetet. Az 1920-as évek közepén létesült bódévárosok rövidebb életűek voltak, a ferencvárosi Kiserdőt 1938–1941-ben számolták fel. Az állam ingatlanokat bérelt, szükséglakás-építésbe fogott.

Az ötvenes években saját kezükbe kezdték venni a lakásnélküliek a lakásépítést, újra elterjedt a kalákában építkezés, és sokan szavaztak az egyszerűen felhúzható kockaházra. Jellemző, hogy az állam valószínűleg nem könnyítette meg az építkezés engedélyezését – pedig arra egyébként nyilvánvalóan égető szükség volt a lakáshiány miatt –, ehelyett azt olvassuk, hogy az építkezők próbáltak minél gyorsabbak lenni, hogy a hatóság már csak azt vegye tudomásul, hogy beköltöztek.

Nem csak egyes házakat, egész lakótelepet is húztak fel a lakók közösen. Erre addig volt lehetőség, amíg át nem vette a helyét a hetvenes években a teljesen központilag szervezett lakásépítés. Közben sok tízezer – volt olyan évtized, hogy kétszázezer fölötti – volt a munkásszállások lakóinak száma, akik kényszerűen, és legtöbbször az előrehaladás reménye nélkül éltek távol az otthonuktól.

A nyolcvanas évektől az állami bérlakások lakói vették saját kezükbe az ügyeket, látva, hogy az állam képtelen központilag úrrá lenni a romló lakásállomány gondjain. A lakók és a lakásfenntartó megegyezése oda vezetett, hogy a házak a bérleti díj egy részét maguk költhették el karbantartásra. A bérlők érdekeit a Lakásbérlők Egyesülete kezdte képviselni – egy 1989-es Magyar Nemzetben megjelent cikket is olvashatunk róluk. A lakbéremelés miatt emelték fel a szavukat, és kiderül a cikkből az is, hogy ekkor kétmillió ember él Magyarországon állami bérlakásban.

A tanácsi bérlakásokat privatizálták a rendszerváltáskor, a lakhatás biztosításának rendszerét pedig felszámolták, emiatt és a munkanélküliség miatt sokan kerültek utcára – vidékről is sokan érkeztek Budapestre, köztük romák. Róluk is szól a kiállítás, akik számára a rendszerváltás azt jelentette, hogy otthon, vidéken „minden megszűnt”. A lakhatási nehézségek vezettek a Rongyosforradalomhoz, a hajléktalanok tüntetéseihez 1990 telén – ezzel ér véget a kiállítás. Itt is a korábbi évtizedekből ismert forgatókönyv köszönt vissza, hiszen a tüntetések kiindulópontja a hajléktalanok kitiltása volt a pályaudvarokról, ahol éjjelente ekkoriban több százan is összegyűltek. A tiltás volt előbb, aztán jött az ideiglenes szállások kialakítása – többek között a csillebérci úttörőtáborban. 

A kiállítás legemlékezetesebb darabjai a fotók. Escher Károly, Korniss Péter, Benkő Imre képeit is láthatjuk a tárlaton. A rendezők ki is emelik, hogy a városi szegény családok, a munkanélküliek, alkalmi munkások életmódjáról, mindennapjairól kevés dokumentum és kép állt rendelkezésükre. A század második felére nyilván azért is ritkultak meg, mert a szocializmus alatt hivatalosan nem létezett hajléktalanság, sem szegénység. Mégis olvasunk bátor írásokat, a munkásszállásokban élő vidéki nőkkel készült interjúkból például nyilvánvaló, hogy a kényszerű távollét, a munkásszállás lemondásai ellenére éppen csak a megélhetésükre futja, lakásról, továbblépésről pedig nem is álmodhatnak. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.