Gyerekek és komolyzene: húsz éves a Pastorale

A Zuglói Filharmónia népszerű ifjúsági sorozata Telemannal indítja az idei évet.

2017. 02. 11. 15:38
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húszéves a Pastorale, a Zuglói Filharmónia gyermekeknek szánt összművészeti sorozata, amelynek második éve ad otthont a Pesti Vigadó Díszterme. A sorozat gazdái a Magyar Művészeti Akadémia tagjai, Záborszky Kálmán karmester, a Zuglói Filharmónia művészeti vezetője és Solymosi-Tari Emőke zenetörténész, aki a sorozat szerkesztője és állandó műsorvezetője. A nagy sikerű Pastorale hangversenyei a két évtized alatt óriási népszerűségre tettek szert, folyamatos telt házzal futottak, gyakran az érdeklődők egy részének nem is jutott jegy. Statisztikailag a pótszékek nagy száma miatt minden egyes előadásuk száz százalék feletti látogatottságot mutat.

A sorozat elsősorban abban különbözik más, ifjúsági előadásoktól, hogy a komolyzene mellett minden alkalommal bemutatják a kapcsolódási pontokat más művészeti ágakkal is. Így például a négyrészes bérlet egyik alkalma mindig valamelyik opera vagy más zenés színpadi mű gyermekek számára rövidített, az értelmezést mesélővel segített bemutatása, egy alkalommal a tánc kerül fókuszba, egyik koncerten a népzene világával foglalkoznak, egyszer pedig egy-egy hangszert állítanak a középpontba, többnyire egy fiatal, példaképnek is tekinthető művész közreműködésével. A sorozatot rendszeresen látogató ifjú közönség néhány év alatt hihetetlen mennyiségű és mélységű általános műveltségre, valamint széles körű zenetörténeti ismeretekre tesz szert, természetesen korosztályának megfelelő szinten, amely a későbbiekben jó alapot szolgáltathat a felnőttkori koncertlátogatáshoz is.

Az idei sorozat első alkalma február 18-án délután négy órakor lesz, a szombati koncerteket mindig vasárnap is megismétlik, a nagy érdeklődésre való tekintettel. Az első hangverseny a 250 éve elhunyt barokk nagymester, Georg Philipp Telemann életműve köré épül, és nem mellőzi a humort sem. Ezen a koncerten Vecsey Gyula baritonénekest halljuk, akinek címszereplésével a Pimpinone című tréfás intermezzót, úgy is mondhatnánk, vígoperát szólaltatják meg a Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar tagjai Horváth Gábor vezényletével, Horváth Zoltán rendezésében. Solymosi Tari Emőkétől megtudjuk: Telemannak ez a műve saját korában is – 1725-ben mutatták be – rendkívül sikeres volt. Magyar nyelven minden bizonnyal a Zuglói Filharmónia adja elő először, ők készíttettek egy magyar fordítást Geszthy Veronikával.

– Vecsey Gyulát annak idején én tanítottam zenetörténetre, tőlem hallott először a Pimpinonéról, és annyira megtetszett neki, hogy addig kutatott, amíg megszerezte a kottáját. Ő jelenleg a Hamburgi Staatsoper kórusának tagja, de szólistaként is fellép (a Pastorale-sorozatban korábban hatalmas sikerrel énekelte Donizetti-vígoperák főszerepét, illetve Mozart Varázsfuvolájában Papageno szerepét), és Németországban már hússzor énekelte a darabot. Most a magyar nyelvű változatban Gál Gabi, a Magyar Állami Operaház magánénekese lesz Vespetta, a szoprántársa – mondta el lapunknak Solymosi Tari Emőke. A műsort szerkesztő és vezető zenetörténésztől azt is megtudtuk: az Alster-szvit öt tétele is megszólal, ez a mű Telemann szellemességét, humorát illusztrálja, az egyik tételben például békákat és varjakat idéz meg a zene. Telemann művészetének egy másik szeletét D-dúr concertójának nyitótétele képviseli, ennek különlegessége, hogy a szólókat egy trombita és két oboa játssza. A koncertet Az iskolamester című komikus kantáta zárja, szintén a kiváló színészi tehetséggel is megáldott Vecsey Gyulával a főszerepben, ebben a kórusvezető próbálja fegyelmezett éneklésre bírni a rakoncátlan gyerekeket, így itt gyermekkart is hallunk.

A márciusi koncert A menüettől a marosszéki táncokig – Barangolás a táncok világában a barokktól a XX. századig címet viseli, és a Táncművészeti Egyetem hallgatói és növendékei segítségével a különböző táncok a színpadon meg is elevenednek. Hallunk például menüetteket három, időben távol eső korból, Händel, Mozart és Lajtha egy-egy menüett-tételét, láthatunk polkát pilisvörösvári változatában és komolyzenei művekben feldolgozva is, a második rész pedig kifejezetten a magyar zenére koncentrál: Bartók, Kodály, Brahms, Erkel zenéje és autentikus népzenére készült koreográfiák váltogatják egymást. Ezt a hangversenyt Ménesi Gergely dirigálja.

Áprilisban Devich Gergelyé a főszerep, a tizennyolc esztendős Junior Prima díjas csellistatehetség kamarafelállásban és zenekarral is megszólaltatja hangszerét, utóbbit Záborszky Kálmán vezényli.

Májusban a szokásos népzenei műsorral zárnak, a háromgenerációs koncerten az Eredics család délszláv zenét játszó együttesei lépnek fel, az 1974-ben alakult Kossuth-díjas Vujicsics, a következő generációból 1995-ben létrejött, és azóta világhírt elért Söndörgő, valamint a tizenévesekből álló ViGaD Trió, a három együttes összesen nyolc Eredicset számlál, bizonyítékként a zenészdinasztiák XXI. századi hagyományátadásának sikerére.

Solymosi Tari Emőke azt is elmondta: az MTVA forgat a soron következő koncerten, a köztelevízió a későbbiekben pedig egy összefoglalót vetít majd a Telemann-műsorról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.