Tizenkét évvel ezelőtt Magyarország EU-csatlakozását külföldön, a szintén akkor belépő Máltán ünnepeltem, sokszínű nemzetközi társaságban. Azt játszottuk, hogy a XX. század híres európai vezetőit utánoztuk egymásnak, és az nyert, aki a legfelismerhetőbben bújt valamely politikus híresség bőrébe. Amikor a csapat bohóc figurája, egy szeretni valóan pimasz bajor fiú került sorra, izgatottan vártuk, mivel nevettet meg pillanatokon belül. Ő is nagy hatásra számított, előre kuncogott, alig bírt megszólalni. Azonban ahogy rákezdett a rögtönzött beszédre, azonnal megfagyott a levegő a szobában. Török, olasz, holland és magyar diákok egyszerre hallgattak el. Aznap este először találkoztunk azzal, hogy náci vezetők és legfőképp Hitler is tárgya lehet ártatlan csapatépítő játéknak, baráti versengésnek, idétlen kacarászásnak. Akkor ez megdöbbentő volt. Ma unottan legyintenénk, és egyszerre mondanánk be a választ: Hitler, ki más?!
Véletlenül se gondoljuk azért, hogy a közvélekedés szeretné felmenteni Hitlert. Ugyanakkor soha annyi róla szóló karikatúra és szatíra, stand-up műsorszám és nézőcsalogató látványosság nem kínálkozott, mint mostanság; és ezek többsége hangos közönségsiker Németországban. A rosszalló kritikusok és a magukból kikelt értelmiségiek hangja egyre halkul, illetve aktuális válságtémák terelik el a figyelmüket, miközben az átlagember információéhséggel vegyes kíváncsisága kicsit sem lanyhul. Épp ellenkezőleg! Az apai ágon magyar Timur Vermes 2012-es sikerkönyve Hitler időutazásáról a mába, a Nézd, ki van itt (Er ist wieder da), valamint a Mein Kampf kiadásának újbóli engedélyezése 2016 elején a több évtizedes tiltás után mintha átszakított volna egy lélektani határvonalat.
Mindkét megjelenést óriási médiafigyelem kísérte. Egyszeriben szabad préda lett az életmű egésze, és ami még meglepőbb, Hitler személye sem tiltott gyümölcs többé. Míg régebben istenkísértés lett volna világosabbra hangolni a nyomasztó háborús képeket, vagy lecsavarni a drámaian dübörgő háttérzenét, amikor a Führer és tartozékai – a karlendítés, a horogkereszt, a tébolyult tömeg – feltűntek a képernyőn, ma egyáltalán nem elképzelhetetlen moziban, színházban vagy a Youtube előtt ülve Hitlerről szóló ilyen-olyan szkeccseket nézni és rajtuk szórakozni. Sőt: a németek sem sütik le a szemüket a nézőtéren. Hogy is van ez? Ha találgatni kellene, talán mostanra kerültünk olyan távolságba a nácizmus éveitől, hogy – viszonylagos biztonságban tudva magunkat – jóval higgadtabban, egyszersmind kevesebb fájdalommal és szinte félelem nélkül tekinthetünk vissza. Nem hozunk bajt magunkra, ha rákérdezünk vagy rámutatunk az ijesztő részletekre. Ellenben a veszélyes túlkapásoknak sem szabunk határt.