Meg lehet-e váltani véres ragállyal egy szegény vidéki kisvárost?

A Tar Sándor regényéből született Szürke galamb a Stúdió K színházban szinte beszippantja a nézőt.

Pethő Tibor
2017. 02. 03. 4:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány óra alatt szabadul el a pokol Tar Sándor közel húsz éve megjelent regényében, a Szürke galambban. Szokványos vasárnap volt, amikor Adél a születésnapi rántott húsban a „halálát ette”, de így járt a részeges festő-mázoló is. Az első áldozatok után pedig egyre gyorsabban terjed a különös járvány, majd ugyanolyan hirtelen módon marad abba. A tünet: az áldozatoknak az orrán, a száján ömleni kezd a vér, majd pokoli kínok között múlnak ki. A krimit a kiindulóponttól kezdve elválaszthatatlanul misztikus szál öleli-fonja körbe, idővel egyre látványosabban.

A regény erős rétegzettségét sikerrel adaptálták az alkotók, Mikó Csaba dramaturg és Horváth Csaba rendező a Stúdió K színpadára. A szöveghez hasonlóan mozaikszerűen építkezik az előadás is. Ennek megfelelően a jelenetezés filmszerű, annyira, hogy olykor egészen gyors snitteléssel változik a helyszín: az egyik pillanatban a rejtélyes, az élet gyökeres megváltoztatását sugalló hirdetésre jelentkező férfi tűnik fel, majd jut kisstílű bűnözők társaságába.

Nyomban utána jelenik meg a még rejtélyesebb „nyúlszájú”, akinek saját őrülete diktálta gyilkos „feladatai” vannak, majd begurul a színre a helyi egyszemélyes rádió vezetője. Gyors váltással a helyi rendőrőrsön vagyunk, ahol éppen egy férfit ütlegelnek, hogy utóbb az őrnagy parancsára – feltéve őt az eltűntek listájára – a kazánházba vigyék kivégezni.

A közeg a kilencvenes évek ügyeskedő, elszegényedő, rablókapitalista világa, padlóra küldött, lelki és szellemi értelemben kifacsart vidéki társadalommal, amely minden durvasága, kegyetlensége mögött is a megváltást szomjazza. Meg is jelennek a városka életében a helyi „megváltók”. Ennek megfelelően fordul ki önmagából a krisztusi szabadító gesztus: a vér nem az üdvösségért folyik ki, hanem a pusztulásért, sátáni célokért.

A különös járvány elindítója egy mai Bábel-toronyban, a város – az előző rendszerben státusszimbólumként szinte megyénként épült egy-egy hasonló – legmagasabb panelházának legfelső emeletén lakik, házmester módjára tartja szemmel onnan fentről a település életét. A magát istenné tevő férfi pusztítását akaratlanul is egy Néger nevű fiú állítja meg. Nyomában lassan pozitív töltésű Messiás-történet bontakozik ki, amely helyrebillenti a világ rendjét.

A kétszer másfél órás előadás delejező, lebilincselő világa már az első pillanatokban szinte beszippantja a nézőt. Szuggesztivitásának háttere többtényezős: a szinte akrobatikus színészi mozgás – Horváth Csabánál megszokott – dinamikája, a hozzá társuló groteszkséggel, ünnepélyességgel, thrillerszerű borzongással és meseszerűséggel egyszerre átitatott atmoszféra, a már említett filmszerűség s vele a hiteles közeg pontos megjelenítése – köszönhetően Benedek Mari autentikus jelmezeinek – mind ezt erősíti, akár a hatalmas energiákat mozgósító színészi játék.

A teljesség igénye nélkül emelünk ki közülük csupán néhány szereplőt: Nyakó Júlia vízfolyásként káromkodó, éles eszű rendőrezredes, akinek méltó társa a lefokozott, napjait alkoholmámorban töltő, sármos, a Belmondótól ismert zsaruvonásokat sem nélkülöző figura (Nagypál Gábor). Lovas Dániel célratörő és kegyetlen őrnagy a hideg korrektség álarcában, Horkay Barnabás tisztalelkű, naiv fiú, akit a gyilkosság lehetősége sem képes megrontani. Spilák Lajos pedig a kilencvenes évek élelmes vállalkozója, a magánrádió üzemeltetője. Ő az előadás zeneszerzője is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.