Nagyon durva meglepetés nem született az 59. Grammy-díj-átadón. Az előzetes várakozások, illetve beharangozott befutók elvitték a nekik előre kisopánkodott díjakat. Összesen több mint nyolcvan kategóriában hirdettek helyi idő szerint vasárnap éjjel győztest, az idei kiosztó legtöbb s leginkább jegyzett díjait – szám szerint ötöt – a brit énekesnő, Adele zsebelte be. Hello című száma, amelyet YouTube-on is lassan kétmilliárdan kattintottak le, három kategóriában is diadalmaskodott, míg maga az előadó 25 című lemezéért az év albuma címet is elvitte. Az énekesnő „nagy riválisa”, Beyoncé „csak” két kategóriában győzedelmeskedett.
Adele egyébként az év lemeze díj átvételekor kissé megindulva arról beszélt, szíve szerint ő Beyoncénak adná ezt az elismerést, mert a Lemonade neki és sok mindenki másnak is természetesen annyi mindent adott, egyúttal annyira nagyszabású, hogy nem lehet vele betelni.
Ahogy egyébként korábban várni lehetett, az éppen egy évvel ezelőtt elhunyt David Bowie Blackstar című korongja is mindent vitt, amit lehetett: a lemez maga három díjat kapott, míg másik kettőt a háttérmunkáért és a felvétel technikai megvalósításáért is bezsebelt.
Donald Trump új amerikai elnök nem úszta meg, hogy ne szóljanak be neki: ezúttal Katy Perry új, a napokban kiadott dalával szúrt oda neki. A Chained to the Rhythm (Összeláncolva a ritmussal) című dala alapból egy üzenet az új adminisztrációnak, ahogy azt több zenei szaklap is megjegyezte. Többek között az ilyen sorok, mint: „Annyira kényelmes, hogy buborékban élünk, élünk / Annyira kényelmes, hogy nem láttuk a bajt, a bajt”, vagy épp a „készüljünk a lázadásra!” beszúrások miatt.
Perry személye egyébként annyira nem is meglepő, hiszen az elnökválasztási kampányban egyértelműen Trump ellenfelét, a volt first ladyt, exkülügyminisztert, Hillary Clintont támogatta. Az amerikai énekesnő Skip Marleyval közösen lépett fel, aki vokálozott a dalban, miközben a háttérben az amerikai alkotmány szövege futott.
Ami magát a Grammyt illeti, sokszor és sokan vitáznak arról, hogy pontosan mi értelme is van a dolognak úgy, hogy egy-egy előadó letarol egyes kategóriákat, miközben az új hangoknak nagyon minimális esélyük van arra, hogy nyerjenek. A gála – a kritikusai szerint – nem más, mint egy kellemes parasztvakítás, színtiszta show, ahol semmi más nem számít, mint a csillogás és a látvány.
Ezt igazolhatja például a legjobb új előadó kategória, amelyet idén Chance The Rapper nyert meg. Kérdés ugyanis, hogy vajon mennyire igaz ez a megállapítás arra a 23 éves Chancellor Johnathan Bennettre, akit Facebookon 1,3, míg Instagramon 3,3 millióan követnek? Az persze kétségtelen tény, a fiatal előadó nagyjából bő öt éve kezdte karrierjét, de vajon egy több százezres rajongótáborral bíró előadó mennyire számít friss húsnak?
Ezt az újakat nem itt fogunk megismerni mentalitást jól tükrözi az év rockalbuma kategória is: 2017-ben ugyanis olyanokat nevezni (előkotorni az 1990-es ével végéről, 2000-es évek legelejéről), mint Blink-182, vagy épp a Weezer, finoman szólva is kuncogásra készteti az embert. A győztes persze itt az amúgy 1,6 millió Facebook-követőt a háta mögött tudó Cage the Elephant lett, a Tell Me I\'m Pretty (Mondd, hogy csinos vagyok) című lemezével, amit egyébként hivatalosan még 2015. december 18-án dobtak ki.
Érdemes még külön szólni a legjobb metál előadás kategóriájáról, amit az a Megadeth nyert, amely tavaly egy lábtörés miatt mondta le Rockmaratonos koncertjét, s távozott viharos körülmények között a fesztiválról igen komoly hullámokat gerjesztve. A Dave Mustaine nevével fémjelzett banda amúgy tíz nevezés után Dystopia című dalával vitte el története első Grammyjét.
A nyertesek teljes listájáért érdemes ide kattintani.
###HIRDETES2###