A magyar film aranykorának óriása ment el

A Hideg napok tökéletes film, de rendezője emellett is több remekművet tett le az asztalra.

Kárpáti György
2017. 03. 13. 8:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fehérre meszelt börtöncellában árnyék nélküli rabok várnak az ítéletükre. A pásztázó kamera előbb a maga elé révedő Szilágyi Tibort mutatja, majd a háttal a falnak támaszkodó Latinovits Zoltánt. A kamerának háttal üldögélő Darvas Iván énekel, majd percekkel később Szirtes Ádám is csatlakozik hozzájuk, kirobbantva egy vitát, hogy tizedesként mit keres a tiszti körletben. Valamennyien politikai elítéltek, az 1942-es bácskai vérengzés vádlottjai ők, részt vettek az újvidéki tömeggyilkosságokban, amikor a Duna jegén robbantott lékbe öltek 2500 szerbet és 800 zsidót.

Erről a tragédiáról, valamint ennek az eseménynek az évekkel későbbi tiszti szemszögből való újra megéléséről, továbbá lelkiismeretről, bűnbocsánatról szól az 1966-os Hideg napok. Valószínűtlen klasszikus, olyan tökéletes film, hogy ha rendezője semmi mást nem csinált volna, neve akkor is örökre rávésődik a magyar film aranyoldalaira. A 92 éves korában március 11-én elhunyt Kovács András azonban nemcsak a Hideg napok miatt a magyar film hatvanas évekbeli aranykorának egyik legfontosabb alkotója, még legalább további két remekműnek köszönhetően vált minden idők egyik legjobb hazai filmesévé.

Kovács András a Kolozs megyei Kidén született, tanulmányait is éveken keresztül Erdélyben folytatta. A Bolyai Egyetemen pszichológiát, szociológiát, esztétikát tanult, mielőtt a budapesti Pázmány Péter Egyetemre került volna, hogy aztán 1946-ban felvételt nyerjen a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendezői szakára. Amikor 1950-ben diplomázott, rögtön a Mafilmhez került, itt indult el a szakmai ranglétrán. A filmgyárban előbb dramaturg, majd évekig a dramaturgiai osztály vezetője volt. 1952–54 között már tanított is a filmművészetin, majd 1957-ben inkább lemondott az osztályvezetői tisztségéről, s dramaturgként, rendezőasszisztensként lépegetett tovább a rendezői pálya felé.

Első játékfilmje a Zápor volt 1960-ban, egy keserédes melodráma, amelyben Bessenyei Ferenc és Páger Antal rivalizált Bara Margit kegyeiért, s a szerelmi háromszög tagjai egy zápor elől egy présházba visszahúzódva feszülnek nyíltan egymásnak. Érdekes módon az első komoly elismerést nem egy játékfilm, hanem 1964-ben a Nehéz emberek című dokumentumfilm hozta el Kovács számára. A kor néhány, nehéz sorsú feltalálójáról szóló alkotás több elismerést kapott, díjazták a filmkritikusok és a Magyar Filmszemlén a szakma is.

Ennél is nagyobb sikert, immáron nemzetközi elismerést ért el a Cseres Tibor regényéből készült Hideg napok, amelyet a filmszemle mellett Karlovy Varyban is díjaztak. Sokak kedvenc Kovács-filmje vélhetően az 1978-ban készült A ménesgazda, ez az ötvenes években egy határ menti ménestelepen játszódó film, amelyben a mindig lenyűgöző Madaras József egy iskolázatlan szegényparasztot játszik, akit ennek ellenére vagy éppen ezért kineveznek ménesgazdának, nem kevés feszültséget keltve a kényes politikai helyzetben.

Gazdag pályafutása során Kovács készített számos tévéfilmet és további dokumentumfilmeket is. 1996–98 között a Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumának elnöke volt. Majd fél évszázadot felölelő munkássága során többek között Kossuth- és Balázs Béla-díjat kapott, köztársasági érdemrenddel tüntették ki, 2004-től a Magyar Mozgókép Mestere elismerést is viselte. A rendező halálával a magyar film újabb kivételes alkotója távozott az élők sorából. A Magyar Filmművészek Szövetsége saját halottjának tekinti Kovács Andrást, temetéséről később intézkednek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.