Egy avítt zsarnok tragédiája a Haumann családdal

A Kossuth-díjas színésszel és gyermekeivel vitték színpadra A fösvényt a Pesti Magyar Színházban.

Makrai Sonja
2017. 03. 05. 15:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Katona József Színházban 1994-ben Haumann Péter főszereplésével mutatták be Moliere klasszikusát, A fösvényt. Zsámbéki Gábor rendezése akkor erősen reflektált a jelenkorra. Haumann Péter most újra Harpagonként látható a színpadon, de Lengyel Ferenc rendezésében Moliere komédiája a Pesti Magyar Színházban egy poros, mesterkélt történetként jelenik meg, pedig a modern komédia megteremtőjének háromszáz éves története mindig merően aktuális tud lenni. A fösvény egy kapzsiságába belebetegedett, ugyanakkor végtelenül magányos és tragikus ember sztorija, jutalomjáték a címszereplő számára. Lengyel Ferenc ezt ki is használta, ráadásul Haumann Péter mellett a Kossuth-díjas színész lányát és fiát kérte fel Harpagon gyerekeinek a szerepére.

Lengyel az előírt polgári otthonból a játék helyét átültette egy régi várépületbe, a barokkos jelmezek Moliere korát idézik, de ezzel mintegy előre jelzik, hogy a játék is épp ily túlszínezett lesz.

Moliere írásait a középkori farce-ok és a vásári komédiák ihlették, darabjai mégis időtlenek tudnak lenni. Lengyel Ferenc rendezésében pedig pont ezt a jellemzőjét vesztette el A fösvény. A cselekmény, a jellemek és a hangsúlyok túljátszottá és esetlenné válnak, Harpagon szörnyetegségig nőtt kapzsisága is veszít a súlyából, a címszereplő nagymonológja is önmaga paródiájává válik. Lengyel tartotta magát a Moliere által előírtakhoz: „Harpagon tragikus páthoszban vonaglik és üvölt a színpadon, mulasson rajta, aki tud!” A Haumann Péter által játszott címszereplő túlmozgásos rajzfilmfigurává válik, de a színművész bármennyire próbál ebből a karakterből a lehető legtöbbet kihozni, onnantól hiteltelenné válik az egész jelenléte, amikor a díszlet magasabb részein egy dublőr rohangál helyette fel s alá. Harpagon több alkalommal próbál összekacsintani a nézővel, saját szövegével rendszerint kibeszél a közönségnek. Csak sajnos ezek is elveszítik értelmüket, annyi van belőlük.

A fösvény című komédiában az ifjú szerelmesek a szerelem mindenhatóságát hajtogatják, de ez is igaztalan marad. És nem csak amiatt, mert az önző és garasoskodó Harpagonnal szemben a jóságos Anselme bácsi pénzeszsákja kell a házasság megkötéséhez. A fiatal karakterek egyértelmű sablonfigurák: a főhős gyermekeit, Cléante és Élise szerepét, Haumann Máté és Haumann Petra játssza túlkarikírozva, manírosan. Épp olyan csiricsárén, mint amilyen az általuk viselt öltözék. De partnereik, a Valere-t alakító Pavlevits Béla, a Mariane-ként színpadra lépő Móga Piroska sem tudnak ettől elszakadni.

A kisebb szerepekben akadnak azonban hiteles, rendkívül szellemes jelenlétek: ilyen Soltész Bözse virgonc és intrikus Frosine-ja és Hunyadkürti István Jacques szerepében.

Mentené a helyzetet, ha a darab azzal zárulna, hogy Harpagon magára marad pénzesládájával, ehelyett visszatérnek a nyitójelenetben a karneválozók. Nehéz velük együtt örülni, a ripacskodás szomorúvá tesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.