Átéltünk már nagy sikereket, de most volt egy kanadai–amerikai turnénk, és ezt még nekünk is fel kell dolgoznunk. Huszonegy koncertet adtunk magyar közösségeknek, és mind a huszonegy alkalommal megtörtént a csoda – meséli Várnagy Andrea, aki férjével, Farkas Zsolttal együtt nemrég tért haza a tengerentúlról. A kifejezetten számukra készült négykezes átiratokból álló, Liszt arcai című műsorukra felfűzött turné sikerének egyik kézzelfogható bizonyítéka, hogy a zongoraművész házaspárt minden helyszínre visszahívták, sőt újabb városok is jelentkeztek, így májusra szerveződik a következő amerikai koncertkörút.
Azóta sem pihentek sokat: hazaérkezésük másnapján kezdődött nógrádi iskolai koncertkörútjuk, majd közel két héten át a Nyírségben és Szabolcsban játszottak középiskolásoknak. Ezt a hétvégét pedig az általuk szervezett ZeneKÉPzelet négykezes zongoraverseny tölti ki, amelyre kétszázhatvan versenyzőt várnak.
Várnagy Andrea és Farkas Zsolt – akárcsak az itthoni zenei életben – a külhoni magyaroknál is fontos missziót teljesített: ott nemcsak a klasszikus értékek népszerűsítését tűzték ki célul, hanem a közösségépítést is. Mint mondják, nagyon megható volt, hogy a koncertjeikre minden kisebb-nagyobb magyar közösség eljött. Többször is elhangzott az előadás után a közönség szájából: „Úgy éreztem, hogy mindenkit szeretek!” A koncertjeik híre szájról szájra terjedt: egymásnak adták a hírt a magyarok, aki például hallott a clevelandi koncertről, az már elment a floridaira.
– Jellemző, hogy az emberek félnek a komolyzenei koncertektől. A mi előadásainkra azonban jellemző a közvetlenség, megszólítjuk az embereket, elmondjuk a darabokhoz fűződő érzéseinket. Ez segít megnyitni a közönséget – mondja Várnagy Andrea. Azt is elmeséli, hogy gyakran hallják ezt a reakciót: „Nem is tudtam, hogy szeretem a komolyzenét.”
Ez a jelenség a fiatalok körében a legjellemzőbb, és talán velük kapcsolatban a legnagyobb a felelősség. A házaspár az elsők között kezdte meg az iskolai koncerteket, a komolyzene népszerűsítését és a közönségnevelést. Ma már elterjedt ez a metódus, sok művész és zenekar jár rendhagyó órákat, koncerteket tartani iskolákba, városi sportcsarnokokba, de amikor ők elkezdték és kialakították ennek a formáját, még az alapkoncepciót is nekik kellett kidolgozniuk. A versek mellett döntöttek, ezeket fűzték sorba zeneművekkel, így sokkal komplexebb művészi élményt tudtak adni a fiataloknak.