– Hogyan áll fel az új Európa Kiadó?
– Az előző formációban is játszó Gyenge Lajos dobol, ő 2010 óta a zenekar tagja, számomra nagy öröm, hogy folytatjuk a közös munkát. Bujdosó János gitározik, az EK-ban korábban gitárosként kétszer is megforduló Spenót (Tóth Zoltán) basszusgitározik, Kálmán András a billentyűsünk. Nagy intenzitással próbálunk, élvezzük a közös munkát. A próbák ígéretesen alakulnak. Úgy érzem, az Európa Kiadó mozgalmas és izgalmas periódus előtt áll. Március 18-tól már koncerteken is látható lesz a megújult zenekar.
– Mit jelent az, hogy valaki nem „csupán” zeneszerzője, szövegírója és zenésze egy zenekarnak, de igazgatója is?
– Azzal hogy „Menyhárt Jenő gitáros, énekes, igazgató”, Vető János állt elő a Popzene című lemezünk borítójának tervezőjeként, félig-meddig viccből. Egyrészt a zenekar nevéhez passzoló titulusnak szánta, másrészt úgy gondolta, egyúttal szemléletesen leírja zenekarvezetői habitusomat is. Ha az ember neve után a gitáros-énekes jelzők után odabiggyesztik azt is, hogy igazgató, az nagyjából úgy hat, mint egy figyelmeztető lövés, és magában hordoz egy intő üzenetet, hogy vigyázat, ez nem egy laza srác. Az, hogy annak idején én kerültem ebbe a szerepbe, nem azért volt, mert mindenáron zenekart akartam vezetni, és imádtam az ezzel járó rengeteg pluszmunkát elvégezni. Engem mindenekelőtt az hajtott, hogy ne csak beszéljünk a dolgokról, és magunkat szórakoztassuk azzal, hogy zenélgetünk, hanem hogy valóban történjenek meg a dolgok, hozzuk ki a legtöbbet abból a helyzetből, amelyben vagyunk, szülessenek meg a tőlünk telhető legjobb számok, aztán pedig adjunk ezekkel a dalokkal fergeteges koncerteket. A számok elsődlegesen az én számaim voltak, én álltam elöl, én énekeltem őket, leginkább tehát az én bőrömre ment a játék. Ezért a helyzet irányítását is próbáltam kézben tartani. Bíztam az ösztöneimben, mentem utánuk. Egyedül persze nem lehet zenekart csinálni, ehhez olyan partnerekre van szüksége az embernek, akikkel együtt tud és akar működni, és vice versa. A zenélés ilyenformán találkozási pontokon történik. Nem lehet folyton mindent irányítani és kontrollálni, néha kell tudni hátralépni, nézővé válni a saját történetünkben. De vannak olyan csaták, amelyeket mindenképpen meg kell vívni.
– Az Európa Kiadó új lemeze, a Valahol lenni igazi noir. Nyolc dal, nyolc sztori. Honnan ez a történetmesélő kedv? Kik ezek az új hősök? Megfigyelt személyek vagy fikciós elemek?
– Van egy ismerősöm, aki úgy beszél, hogy sosem tudtam róla eldönteni, hogy azt mondja-e, hogy kalauz, vagy pedig azt, hogy kalóz. Ez a lemez szerintem pont ilyen. Tele van kalauz- vagy kalózdalokkal. Felvillanó történetekkel homályos életekről, marginalizált helyzetben élő emberekről, akikről nem feltétlenül lehet tudni, valójában kicsodák. De ez az az évtized, amikor ők előjönnek, itt vannak, és most már kihagyhatatlanok a történésekből. Már látjuk azt is, hogyan kezd ettől megváltozni az egész világ. Kulturálisan, politikailag és társadalmi felépítés tekintetében egyaránt. A szövegeimben én mindig próbáltam tudósítani arról a világról, amelyben éltem, úgy, ahogy azt én érzékeltem, és mindez a Valahol lenni anyag dalszövegei esetében sem történt másként. Ami másképp van, az a szövegek formai megjelenése. Menet közben rá kellett éreznünk azokra a zenei megközelítésekre, hangzásokra, amelyek a dalok természetes közegéül szolgálnak. Sok kísérletezés után a Valahol lenni CD-n szerintem ez az anyag meg tudott jelenni érettebb formájában.
– Beszéltünk már az időről meg a múltról, de kutatod-e még a csillagokat és a jövőt? Egy időben nagy hatással voltak rád Arthur C. Clarke könyvei.
– Alapvetően kíváncsi ember vagyok. Érdekel a világ, amelyben élünk, mert elképesztőnek tartom, hogy létezik, és hogy ennek részeként én is létezek. Sosem tartottam magától értetődőnek, hogy egyszer csak megjelentem, mint egy alma a fán. Az, hogy próbáltam jobban megismerni és megérteni a világ dolgait, sok érdekes helyzethez vezetett. Az egyik ilyen a húszas éveim elején volt, amikor a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban egy ismerősömre várakoztam, és csak úgy lekaptam egy könyvet a polcról. Arthur C. Clarke A jövő körvonalai című tudományos ismeretterjesztő esszékönyve volt. Mindez abba torkollt, hogy a következő hónapokban eksztatikus izgalommal olvastam el többször is Clarke összes magyarul hozzáférhető művét. Aztán folytattam más sci-fi írókkal és kozmológiai tárgyú ismeretterjesztő könyvekkel. Mindez nagyon inspiráló volt, kitágította számomra a világot. Sok akkori Európa Kiadó-szám szövegében tetten érhető ez a hatás. Hasonló helyzetbe kerültem később, a 90-es évek közepén. Miután megérkeztem Amerikába, hamar fel kellett ismerjem, hogy ha ott akarok élni, sokkal jobban meg kell tanulnom angolul, mint ahogy akkor tudtam. Gondoltam, a legjobb lesz, ha két legyet ütök egy csapásra. Elhatároztam, hogy tudományos tárgyú előadásokat fogok hallgatni angol nyelven, így egyrészt tájékozódok a világ dolgairól, másrészt nyelvileg is fejlesztem magam. Hosszú évekig hallgattam előadásokat, köztük elég sokat a biológia tárgykörében. Ez az az időszak volt, amikor óriási lendületet kapott a gén- és az őssejtkutatás. Az, hogy én ezeket a folyamatokat tőlem telhetően követtem, minden bizonnyal nem kis mértékben hatott 2001-es New York-i zenei projektem, a Mr. Con and the Bioneers Brave New World Orchestra koncepciójára és szöveganyagára. Nem álltam le azután sem, és a korai 2000-es években klimatológiai előadásokat kezdtem hallgatni. Ezek kapcsán szembesültem a globális klímaváltozás folyamatának tényével és komplex kérdéskörével. Erről akkor lényegében egyáltalán nem lehetett hallani, a mainstream médiában nem esett róla szó. Előbb alaposan beleástam magam a témába, évekkel később pedig aktív környezetvédőként tevékenykedtem. 2010-ben, amikor már ismét Magyarországon éltem, felmerült egy ponton, hogy jelentkezem egy orvosbiológiai kutatóintézetbe gyakornoknak, hogy legyen valami gyakorlati tapasztalatom is arról, amiről annyi előadást hallottam. Egyik barátom egy ilyen intézményben dolgozott kutatóként. Megkérdeztem tőle, lenne-e náluk erre lehetőség. Tárt karokkal fogadtak, el voltak ámulva azon, hogy egy rockzenész csak úgy megjelenik, és ilyesmivel áll elő. Az utcáról hozzájuk még soha senki nem sétált be azzal, hogy szeretne gyakornok lenni. Aztán bejárogattam az intézetbe nézelődni és tanulni, majd egy kis idő elteltével szorgos pipettázás közepette alkalmam nyílt fluoreszcens molekulákkal megjelölni bizonyos fehérjéket a magam által indított sejtvonalban. Ez egy meglehetősen kis lépés a rákkutatás történetében, ám hatalmas ugrás az én tapasztalataim bővítésében.
– Neked hol van a valahol, ahol jó lenni?
– Ez a világ egyelőre megfelel. Akkor is, ha lehetne sokkal jobb is.
###HIRDETES2###