„Mi valóság idelenn, káprázat odafent, / én elmúlok idelenn, s megszületek odafent” – az Idebenn című szám sorainál hívebben nem is lehetne összefoglalni a The Moon and the Nightspirit által keltett érzéseket, azt a hangulatvarázslatot, amelyet a zenekar igyekszik átadni zenéjével, szövegeivel. Neofolk ez, de valójában épp annyi a középkori hatás náluk, mint a klasszikus zenei, s maguk ódzkodnának is a folk megjelöléstől. Hiszen nincsenek tradicionális népi hangszerek, nincs meg számtalan olyan dolog, amely az ide sorolt előadóknál igen. A magyar zenekar már tizennégy éve létezik, s mára külföldi népszerűsége túl is szárnyalta a hazait. Nem csoda, hogy március 1-jei, budapesti lemezbemutató koncertjük után Krakkóba, Poznanba, Párizsba veszik az irányt, s ott lesznek nyáron a német Prophecy Festen is, egyetlen magyar fellépőként. Azon az évente megtartott rendezvényen, amelyet a német kiadó, a Prophecy szervez, s ahol felvonulnak az európai posztzenék legszínvonalasabb, legkülönlegesebb képviselői. Azok, akikkel mára nyugodtan említhető egy sorban Tóth Ágnes és Szabó Mihály csapata mind értékteremtésben, mind kontinentális ismertségben. A két alapító taggal a düreres koncert után ültünk le beszélgetni.
Miről másról, mint az új lemezről, amely már a hatodik a sorban. Két éve a Mandinernek arról beszéltek még, hogy valami különlegeset, szokatlant terveznek, adódott is a kérdés, hogy ezt sikerült-e végül meglépni. „Elhagytuk azokat a sémákat, amelyek a pagan folk stílusra jellemzőek, próbáltunk bevinni másféle, például komolyzenei elemeket” – erősítette meg Szabó Mihály a korábban elhangzottakat. Változtattak a hangszerelésen is, sokkal több szerepet kapott a zongora, ahogy más klasszikus hangszerek is. „Tartalmilag ez nem jelent átalakulást?” – kérdeztem. Merthogy azért szövegileg is illeszkedhet rájuk a jelző: megjelenik náluk minden, ami csak elképzelhető, szarvaslélektől kéregbölcsőn át holdtáncig és öregerdőig. „Inkább természetközelit mondanánk, a pogány félreérthető lehet” – jegyezte meg Szabó Mihály. Szerinte olyan értelemben lehet csupán pogány a zenéjük, hogy régi, akár kereszténység előtti bölcsességekre épül. „De kereszténységellenes éle ennek semmiképp sincs” – tette hozzá.