Végre! Nagyjából így sóhajt fel az ember, ha kezébe veszi Horváth Barnabás Dávid, írói nevén Perjéssy-Horváth Barnabás Határsáv – A debreceni Calandra zenekar és kora című munkáját. A kötet bepillantást ad Debrecen rendszerváltáskori amatőr underground zenei alvilágába. Ilyenformán kortörténeti gyűjtemény ez, amely egy olyan letűnt, bizonyos szinten ugyanakkor még ma is velünk élő világba kalauzol, amely felbecsülhetetlen értékű az azt megélők számára.
Azoknak pedig izgalmas és hiánypótló, akik az 1980-as évek második felének és az 1990-es évek legelejének könnyűzenéje iránt érdeklődnek. Olyan sztorikat olvashatunk itt, mint hogy mit keresett és mit csinált például Kovács Zoltán jelenlegi kormányszóvivő – akkor a Kossuth Lajos Tudományegyetem hallgatója – 1990 szeptemberében a debreceni Aranybika Szálló Bartók-termében.
Ez persze csak egy pikáns, egy másodperces bon mot, a lényeg a szociodráma és a társadalomkritikai pillanatfelvétel, ami a mű egyik fő erőssége. Az alaphelyzet az, hogy miután négy srác – a szerző, Horváth Barnabás (dobok), Nyulász Péter (először szóló-, majd basszusgitár), Szűcs Tamás (ének) és Tóth Péter (basszus-, később szólógitár) – felvételt nyert a Kossuthra, és lenyomta a kötelező egy évet a napfényes néphadseregben, 1987 őszén megkezdi tanulmányait.
Itt egy év összerázódás után zenekart alapít két, akkor a vendéglátóiparban működő muzsikussal, Könyves Péterrel és Bani Józseffel. A nevét a pacsirtafélék családjába tartozó fajtól kölcsönző Kalandra – amely később áttér a Calandra formátumra – egyből bekerül a helyi underground sűrűjébe. A mából nézve valóban „történelemformáló” pillanatban csöppennek bele az ország második legnagyobb városának egyetemi-kulturális-zenei életébe.
Olyan korszakot látunk, amikor épp széthullik a kádári világ, miközben a kontroll nélküli rablókapitalizmus rémképei beisszák magukat a hétköznapokba. Az egész azért kifejezetten érdekes, mert, mondhatnánk, innen szép sikeres zenekart építeni. Mint a történteket követve bőrünkön érezzük, szinte lehetetlen feladatra vállalkoztak a fiatalok, akik elsősorban zenélni szerettek volna, nem pedig imázst építeni. Kalandos idővonalukat olvasva közben feltárul előttünk a kor debreceni zenei darálója, és olyan figurák tűnnek elő, mint a Tankcsapda lelke, az ifjonti őserővel berobbanó Lukács László vagy épp az egyik baráti zenekar, az August Förster Reservation frontembere, az egyszerre hippi és – a kort bőven megelőzve – hipszter Perjés Péter.