Mára egyértelművé vált, hogy Emma Watson bújt ki legjobban a Harry Potter-filmek skatulyájából a Rowling-adaptációkban ismertté vált három gyerekszínész közül. Ma már senki sem Hermione Grangerként tekint Watsonra, hanem Hollywood egyik legkeresettebb női színészeként, akivel talán csak Jennifer Lawrence veheti fel a versenyt. Watson ugyanolyan hitelesen képes alakítani – a valóságban – az ENSZ egyenlő nőjogokat hirdető jószolgálati nagykövetét, mint amilyen jól pózol a Vouge címlapján, félig-meddig elővillanó mellekkel.
Miközben mindent megtesz, hogy komoly, önálló nőként ismerjék el, könnyedén énekel fülbemászó dalokat a mesetörténet talán legegysíkúbb, legsablonosabb lányalakjának, Belle-nek szerepében A szépség és a szörnyeteg élő szereplős filmváltozatában. A film semmit sem tesz hozzá a negyedszázaddal ezelőtt bemutatott animált klasszikushoz, de ezt vélhetően jól megfontolt céllal teszi. A legelvakultabb rajongók ugyanis látatlanban is azonnal gyűlölködnek, ha kedvencük újrafeldolgozásában a legapróbb változtatást is meg merné lépni a stúdió.
Hiába tekintenek talán még ma is sokan a Disney-re úgy, mint rajzfilmgyárra, a cég valójában – így, Walt nélkül – ma már a szórakoztatóipar minden ágát lefedő médiakonglomerátummá vált. Az utóbbi években pedig, a korábbi családias bájt hátrahagyva, futószalagon gyártják a saját fejlesztésű, illetve a felvásárolt franchise-okat körülvevő nosztalgiát dollármilliárdokra váltó folytatásokat, újrafeldolgozásokat.
A jutalom ezúttal sem maradt el: Amerikában a nyitó hétvégén 174,8 millió dollárt hagytak ott az emberek a mozipénztárakban az alkotás kedvéért – ezzel márciusi rekordot döntött a film. A közönség tehát imádja, és a kritikusok sem utálják túlzottan. Bár vannak, akik megjegyzik, hogy „lelketlen” újraforgatása az eredetinek, aki keresi, az azért talál néhány snittet, amely nem szerepelt a rajzfilmben. Emma Watson pedig – legalábbis a Slate kritikusa szerint – „nem meglepő módon tökéletes” benne.
Talán értelmetlen lenne művészi szempontból értékelnünk egy főként kislányokat megcélzó musical-mesefilmet, ennél egyébként is sokkal érdekesebb az az üzleti stratégia, amely A szépség és a szörnyeteget, néhány elődjét eredményezte és rengeteg utódát vetíti elő. Talán nem is sejtik sokan – akik a Marvel képregénykiadó szuperhőseinek végeláthatatlan kalandjairól forgatott, vagy a Csillagok háborúja-univerzumban játszódó filmek valamelyikét, vagy éppen A Karib-tenger kalózainak már számolni is nehéz nézik hányadik darabját nézik –, hogy valójában a Disney kasszájába folyik a bevétel belőlük. Sőt, Amerikában az ABC tévétársaság és az ESPN sportcsatorna is Disney-leányvállalat.