– Nem először keresik a kapcsolódási pontokat Bartókkal.
– Az, hogy Bartókot és a népzenét egy koncerten megszólaltassuk, nálunk már több mint két évtizedes törekvés, bejártuk vele a világot. Nem magyarázatnak szánjuk, nem az a célunk, hogy megmutassuk, a színpadon elemezzük, Bartók mi alapján és hogyan komponálta a műveit, hanem az, hogy élményt nyújtsunk. Amikor a városi ember elkezd foglalkozni ezzel a zenével, akkor az egyik legfontosabb kérdés az, hogy mi volt ennek a muzsikák az igazi ereje és célja az adott közösségben, és mi hogyan tudjuk ezt az örökséget a mindennapi életünkben hasznosítani. Döbbenetes volt megtapasztalni, hogy ez a zene felér egy pszichiátriai kezeléssel, különösen a tánccal és az énekkel együtt, aki ezzel él, az nem lesz depressziós.
– A táncházban ez működik is, de hogyan lehet ezt az élményt átültetni egy koncertterembe?
– Ez volt az egyik legnagyobb kihívás, amivel mindjárt az elején szembesültünk: hogyan lehet megőrizni a népzenének mint közösségi zenének az erejét, miközben a táncházzal szemben a közönség egy koncerten csak passzív befogadó. A színpadnak megvannak a maga törvényszerűségei, nem lehet félóráig játszani egy lassú magyarost, pedig igazából ennyi idő után kezd el hatni ez a zene. Sok éven át kísérleteztünk, mit lehet tenni egy hangversenyen.
– Éppen a Muzsikás volt az, amely a népzenét először a koncertszínpadra vitte. Ennek a koncertműfajnak a kiérlelése a táncházmodell kialakulásával párhuzamosan zajlott.
– A legnehezebb az volt, hogy akkoriban nem létezett értő, elemző kritika, amely eligazított volna, mi a helyes irány. A saját bőrünkön kellett kitapasztalnunk mindent. Eleinte például alig mertünk a koncerteken lassú dallamokat játszani, attól tartottunk, hogy leülne tőle a hangulat, egészen addig, amíg rá nem döbbentünk, a lendületes, gyors zenének nincs is értelme lassú nélkül.
– Miben volt más külföldieknek játszani?
– Az első turnénk Hollandiában volt. Eljátszottunk egy korcsost a koncert elején: „Én is voltam, mikor voltam ”. Végigjátszottuk az egész koncertet, majd ráadásként ismét elénekeltük ugyanezt a korcsost. Ők persze nyilván nem emlékeztek arra, hogy ez volt első szám, hiszen nekik nagyon új volt maga a magyar népzene is, de a kettő fogadtatása között óriási különbség volt, és ezen a különbségen lehetett lemérni azt az áttörést, amelyt a koncert jelentett. Annyira más az a zenei világ, amelyet mi hoztunk, hogy a közönségnek az első húsz perc ahhoz kellett, hogy egyáltalán ráhangolódjon a zenénkre. Onnan már könnyebb volt a dolgunk. Hosszú ideig tartottuk is magunkat ahhoz, hogy ha húsz percnél kevesebbet adnak nekünk, akkor el sem megyünk. Bartókhoz még sokkal hosszabb időre van szükség, de a népzenénél, mivel közösségi zene, már húsz perc is elég.