A kultúrák csak a saját jóságukat akarják látni, de a fény mellett mindannyian magunkban hordjuk a sötét oldalt is – mondta egy interjúban Vittorio Storaro háromszoros Oscar-díjas olasz operatőr. Nem véletlen, hogy talán leghíresebb munkája, az Apokalipszis most egyik kulcsjelenetében Marlon Brando a feketeségből úgy lép ki a fényre, mintha a „civilizáció sötét oldaláról” bukkant volna elő. Vittorio Storaro művészete páratlanul színes utazás a sötétségből a fény birodalmában, ezt az utat járhatjuk végig a Capa Központban április 11-én nyílt Writing with Light (Fénnyel írni) című kiállításon, amely az operatőr munkásságát különleges filmképeken keresztül mutatja be.
– Minden a feketével kezdődik – utalt az Apokalipszis most kompozíciójára az olasz mester egy róla készült portréfilmben. A Francis Ford Coppola rendezte mozi a vietnami háború irracionalitását, az emberi természetben megbúvó borzalmat mutatja be, alapjául Joseph Conrad A sötétség mélyén című kisregénye szolgált. Ez az alkotás lehet a kiindulópont Storaro munkásságában, nem véletlenül nyit ezzel a kiállítás is. – A sötétség, a fekete a tudattalan állapot, ezt követi a vörös, a vér színe.
A narancs a melegség, a nő és a család; a sárga a tudatosság, a zöld a tanulás folyamata, a kék az emberi lény színe, az intelligenciáé; a lila az élet utolsó szakaszát jelképezi. Legvégül minden színek összessége, a fehér, amely megteremti az egyensúlyt. A fényképezés fénnyel írás, és én a színek segítségével megkíséreltem megírni a fény történetét.
Filmet nézve talán nem is tudatosul bennünk, hogy a képekben mély gondolatiság rejtőzik. Érezzük, hogy valami különlegeset látunk, de ahhoz, hogy a részletek művészi erejét felfedezhessük, el kell időznünk a filmnél, ami a mozgókép sajátossága miatt nem egyszerű. Ebben segít a Capa Központ kiállítása, amely montázsszerű (álló)képekben – és a filmesre komoly hatást gyakorló műalkotásokon keresztül – mutatja be Storaro képi filozófiáját. Az alkotásokban egy olyan világ tárul fel előttünk, amely túlmutat a filmezésen, és a lét megértésének tudományához közelíti az operatőr életművét.