Isten létezik, de nem szegi meg a természet törvényeit

Daphne Hampson, a kereszténységgel szakító brit teológus hiányolja a férfi és nő egyenlőségéről szóló vallási szimbólumokat.

Lakner Dávid
2017. 04. 19. 16:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feminista teológusnő, aki a reformáció Kierkegaard-ra gyakorolt hatását vizsgálja, és aki a kereszténységgel szemben immár a modernitást választja. A hetvenes években viszont még az anglikán egyház tagjaként küzdött reformokért, és emelte fel a szavát a nők pappá szenteléséért. Aztán az egyház mellett hátat fordított a kereszténységnek is. Kétségkívül szokatlan, talán szándékolatlanul is vitákat provokáló jelenség az Oxfordon és a Harvardon végzett, az Oxfordi Egyetemen „associate member”-ként tevékenykedő brit Daphne Hampson: a vallások patriarchális jellegét bírálja, és a lutheri hagyományok ignorálása ellen szólal fel. És bár állításai sokakban leginkább éles ellenérzéseket kelthetnek, kétségtelen: a professzor rendkívül széles látókörrel, hitelesen tud érvelni az igaza mellett.

A reformáció ötszázadik évfordulója kapcsán érdemes hát Hampson professzorra figyelni: az ELTE BTK-n hallgathatták meg az érdeklődők a teológust április hatodikán. Az első magyarországi vendégelőadására érkező, az Egyesült Királyságban szélesebb népszerűségnek örvendő tudós lapunknak adott interjújában kifejtette, pontosan miben is áll posztkereszténysége.

Jeles év az idei: október 31-én lesz ötszáz éve, hogy Luther kiszögezte kilencvenöt tételét a wittenbergi vártemplom kapujára, s ezzel útnak indult a reformáció. Ennek ellenére Hampson szerint a brit teológusok a mai napig figyelmen kívül hagyják a lutheri örökséget: „brit kutatóként elég szokatlan részemről, hogy a téma iránt érdeklődöm” – fejtette ki lapunknak. Hozzátette: a nyelvi probléma is közrejátszhat, sok brit teológus nem is beszél németül, és az egyetemen ő is csodabogárnak számított ezzel. Az Egyesült Államokban szerinte egyébként Luther több kutatót hoz lázba. Pedig Hampson szerint Kierkegaard megértése is jóval nehezebb a lutheri örökség nélkül: hogyan látnánk különben, hogy Kierkegaard-nál a hit valamiféle fogadalom, a bűn ellentéte pedig nem az erény, hanem a hit? Ezt vizsgálta 2013-ban megjelent, Kierkegaard: Exposition and Critique című könyvében is.

Hampson szerint Kierkegaard a modernitás tükrében igyekezett a kereszténységnek érvényt szerezni, ehhez pedig a lutheri dialektika mellett sorakozott fel. A professzor ugyanakkor kritikusa is a filozófusnak: szerinte Kierkegaard nem ismerte fel, hogy a keresztény hitnek szemben kell állnia természet és történelem oksági viszonyával is. De Kierkegaard hitt a csodákban is, miközben Hampson elmondása szerint a modernitás elutasítja azt a fajta kivételességet, amelynek megtörténte a kereszténység hitében benne van. Kierkegaard végső soron nem is próbálta ilyen értelemben összeegyeztetni a kereszténységet és a modernitást – mondta lapunknak Hampson, aki személy szerint a kettő közül az utóbbit választja. – Ha egyszer azt gondolod, hogy a természet és a történelem oksági viszonyban áll egymással, nem hiszed, hogy vannak olyan kivételes események, amelyek ebbe csodaszerűen beékelődnek – indokolta.

Hampson tagadja a csodák létét. Előadásában kifejtette: a modernitás tükrében még nehezebb helyzetben van, aki a hit ugrását („leap of faith”) végrehajtva vall valamit, miközben adottnak veszi a posztnewtoni világot is. Luthert viszont Hampson az első modern embernek tartja: – Az a tény, hogy szakított az arisztoteliánus gondolkodással, rendkívüli fontosságú – jegyezte meg. Szerinte a modernitásban meghatározó volt, hogy Isten szereti a bűnösöket is, míg „az arisztotelészi értelemben csak arról beszélhettünk, hogy annyira vagyunk kapcsolatban Istennel, amennyire nem vagyunk bűnösek”. Hampson kifejtette továbbá, hogy a protestantizmus a katolicizmusnál nyitottabban reagált a modernitásra. – Az olyan gondolkodók, mint Lessing, Kant, Schleiermacher, Kierkegaard, fontosak voltak a modernitásra adott protestáns válasz kialakításában.

Nem tudhatjuk, mi az igazság, a modernitás tükrében a hit ugrásait felül kell vizsgálnunk – agnosztikus gondolatoknak tűnnek ezek Hampsontól, de szerinte erről nincs szó, magát ugyanis egy spirituális személynek tartja, aki meg van győződve a magasabb valóság létéről: „Agnosztikus az, aki számára nyitott kérdés, van-e Isten vagy nincs. Spirituális ember vagyok, és eleget tapasztaltam ahhoz, hogy mondhassam, a valóság több, mint amit a szemünkkel tapasztalni tudunk.” Szerinte bármi is Isten, de olyasvalaki, akihez minden emberi lény csatlakozni tud a maga módján.

Hampson híres továbbá feminista teológiájáról. – A különböző vallások úgy tartják, hogy a férfi jelenti a normát, míg a nő „a másikat” – mondta ennek kapcsán. Nem igazán vannak így olyan vallási szimbólumok, amelyek férfi és nő egyenlőségéről szólnak, márpedig ő ezt az egyenlőséget kulcsfontosságúnak tartja.

Akik előadni hívták Hampsont

A professzor a Shekinah intézet szervezésében tartotta meg előadását az ELTE BTK-n. De mi is az a Shekinah intézet? Céljaikat, küldetésüket így foglalták össze lapunknak: „A Shekinah Interdiszciplináris Teológiai Kutatóintézetet 2017-ben alapították. A különböző felekezetű, keresztény teológusok a reformáció jubileumi évét választva megalakulásukhoz szimbolikusan is ki akarják fejezni ökumenikus elkötelezettségüket. A teológiához kötődő, tudományközi kutatáson, társadalmi párbeszéden és az egyházi diskurzus megújításán nyugvó célkitűzésük Kelet-Európában hiánypótló kezdeményezés. A Shekinah szó Isten jelenlétére utal az ábrahámi vallásokban. A Shekinah intézet ennek a jelenlétnek a jegyében közeledik  az akadémiai, egyházi és civil társadalomhoz. Előadás-sorozatuk első vendégeként hívták meg dr. Daphne Hampsont, aki posztkeresztény teológusként az Egyesült Királyságban is jelentős hatástörténettel bír.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.