Feminista teológusnő, aki a reformáció Kierkegaard-ra gyakorolt hatását vizsgálja, és aki a kereszténységgel szemben immár a modernitást választja. A hetvenes években viszont még az anglikán egyház tagjaként küzdött reformokért, és emelte fel a szavát a nők pappá szenteléséért. Aztán az egyház mellett hátat fordított a kereszténységnek is. Kétségkívül szokatlan, talán szándékolatlanul is vitákat provokáló jelenség az Oxfordon és a Harvardon végzett, az Oxfordi Egyetemen „associate member”-ként tevékenykedő brit Daphne Hampson: a vallások patriarchális jellegét bírálja, és a lutheri hagyományok ignorálása ellen szólal fel. És bár állításai sokakban leginkább éles ellenérzéseket kelthetnek, kétségtelen: a professzor rendkívül széles látókörrel, hitelesen tud érvelni az igaza mellett.
A reformáció ötszázadik évfordulója kapcsán érdemes hát Hampson professzorra figyelni: az ELTE BTK-n hallgathatták meg az érdeklődők a teológust április hatodikán. Az első magyarországi vendégelőadására érkező, az Egyesült Királyságban szélesebb népszerűségnek örvendő tudós lapunknak adott interjújában kifejtette, pontosan miben is áll posztkereszténysége.
Jeles év az idei: október 31-én lesz ötszáz éve, hogy Luther kiszögezte kilencvenöt tételét a wittenbergi vártemplom kapujára, s ezzel útnak indult a reformáció. Ennek ellenére Hampson szerint a brit teológusok a mai napig figyelmen kívül hagyják a lutheri örökséget: „brit kutatóként elég szokatlan részemről, hogy a téma iránt érdeklődöm” – fejtette ki lapunknak. Hozzátette: a nyelvi probléma is közrejátszhat, sok brit teológus nem is beszél németül, és az egyetemen ő is csodabogárnak számított ezzel. Az Egyesült Államokban szerinte egyébként Luther több kutatót hoz lázba. Pedig Hampson szerint Kierkegaard megértése is jóval nehezebb a lutheri örökség nélkül: hogyan látnánk különben, hogy Kierkegaard-nál a hit valamiféle fogadalom, a bűn ellentéte pedig nem az erény, hanem a hit? Ezt vizsgálta 2013-ban megjelent, Kierkegaard: Exposition and Critique című könyvében is.