Ahogy a Damjanich utcai ház előtt álltunk, a tavaszi napsütésben megnyíltak az ablakok, a teraszokon újra feltűntek az élet nyomai, az utcát kerékpározók, gyermekükkel sétáló anyukák, bevásárlásból hazaigyekvő nyugdíjasok lepték el, az autók türelmetlenül ontották magukból a füstöt, a megnyugtatóan banális díszletek között nehéz volt elképzelni azt a pillanatot, amikor a szemünk előtt álló házat kettészelte egy bomba.
1944-ben a szövetségesek légitámadásai során rengeteg budapesti épület kapott találatot, köztük volt ez a Damjanich utcai ház is. A pusztulás a vakító napfényben rossz álomnak tűnik csupán, van azonban, akinek ez a kép az első, amelyet erről a világról őriz. Nádas Péter Kossuth-díjas írónak, az Emlékiratok könyve, az Egy családregény vége és a Párhuzamos történetek szerzőjének Világló részletek címmel a napokban megjelent memoárjából kiderül, első emléke, ahogy másfél évesen anyjával rohannak le az óvóhelyre, amikor becsapódik a bomba.
„Azon a mindennél emlékezetesebb éjszakán, amikor a Damjanich utca 42. számú ház egyik felét egy bomba egyszerűen leszelte Ledőlt a ház fele, s a lépcsőházi törmelék mindkettőnket maga alá temetett. Megrázkódtatásnak ennyi azért elegendő” – olvashatjuk a kétkötetes emlékiratban. Kívülről is láthatjuk a jelenetet, nagynénje elbeszélését felidézve Nádas a könyvben leírja, amint a légnyomás anyját vele együtt „felkapja és belecsapja a szemközti lépcsőforduló ebben a szempillantásban leomló és kidőlő falába”.
Ezek a falak ma újra állnak, és közöttük sétálva nehéz elszakadni a gondolattól, hogy a rombolás képe csupán fikció. De a lépcsőházban ott állt mellettünk Nádas Péter, és szinte otthonos mozdulatokkal mutatott körbe, hogy merre is omlott össze az épület. A Világló részletek megjelenéséhez időzítve a Jelenkor kiadó túrát szervezett, amelyen a szerzővel járhattuk be gyermek- és kamaszkora budapesti helyszíneit.
Nádas Péter a sétán elárulta, a könyv megírásakor a tudat kialakulása érdekelte, az a folyamat, ahogy a tudatunk megtelik tartalommal. Ezért lett a memoár egyik központi pillanata a Damjanich utcai ház lebombázása, hiszen a pusztítás képe a tudat első nyomaként rögzült. Így aztán a túra egyszerre lett utazás egy város múltjában és a felvillanó emlékek szövetében.