A színésznő, aki Bajor Gizi egyik utódjaként is szerény maradt

Száz éve született Szörényi Éva színművész, relikviáiból nyílt kiállítás a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

Tölgyesi Gábor
2017. 05. 30. 18:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május végére eldől, ősztől melyik színháznál folytatják a pályájukat a színészek. Alighanem sokan felkapnák a fejüket arra a hírre, hogy Vidnyánszky Attila egy tizenhat éves lányt szerződtetett a Nemzeti ösztöndíjasaként a jövő évadra, aki Balog Zoltán miniszteri engedélyével kezdte meg tanulmányait a színművészeti egyetemen. A lapok megírnák, hogy a színésznő nemzetközi jogász nagyapja korábban külügyi államtitkár is volt, ám protekcióról nem cikkeznének: a nagyapa már tíz éve meghalt. Ráadásul a színésznőt tízéves korától fogva számos alkalommal hallhatták szavalni a Magyar Rádióban, tehetségét senki sem vonná kétségbe. Sőt, egy idő után inkább azt suttognák, Törőcsik Marihoz hasonló nagy művész válhat belőle.

Hasonló eset történt, mégpedig 1933-ban, amikor Hevesi Sándor után ideiglenesen Voinovich Géza irányította a Nemzeti Színházat kormánybiztosként. A színház új művésze bevált: huszonhárom évig lehetett a társulat tagja, s már a következő direktor, Németh Antal idején is számos főszerepben csodálták meg a nézők és a kritikusok. Szepesbélai báró Lers Elvira – aki Schwáb Elviraként látta meg a napvilágot 1917-ben − tízévesen adott elő egy verset a Szilágyi Erzsébet Leánylíceum ünnepségén, amikor Somogyi Pál, a Magyar Rádió rendezője felfigyelt rá, s bár a színészpályát az arisztokrata család finoman szólva sem ambicionálta, az őt négyéves kora óta nevelő nagymama támogatóan állt mellé. 1935-ben végzett a királyi színművészeti akadémián Fónay Márta, Gobbi Hilda, Básti Lajos és Horváth Ferenc évfolyamtársaként, s már abban az évben bemutatkozott a filmvásznon György István A nagymama című filmjében, valamint Kardos László Barátságos arcot kérek című vígjátékának főszerepében, Szőke Szakáll és Ráday Imre partnereként – nevét időközben Szörényi Elvirára, majd Évára változtatta.

A színpadon is hamar megtalálták a nagy szerepek: Németh Antal már 1937-ben rá osztotta Tünde szerepét Vörösmarty Mihály Csongor és Tündéjében. „Balsikerek sorozata után végre olyasmi a Nemzeti Színházban, ami igazán szép” – írta a korabeli kritika, méltatva Szörényi Éva bensőséges alakítását, s már nem annyira a hamvas bakfis lányt vagy a komikát látták benne, hanem a későbbi nagy drámai hősnőt, aki valóban egyik utódja lehet Bajor Gizinek. Hamar a közönség kedvence lett, a Sztár című lap közönségszavazásán rendre a legnépszerűbb színészek között szerepelt a neve a harmincas évek végén. Gyönyörű volt, és gyönyörűen beszélt – emlékeznek rá, akik láthatták színpadon vagy filmen −, és úgy tudott sztár lenni, hogy közben megmaradt természetesnek. Szerény és kötelességtudó volt, a korán jött sikerről pedig így emlékezett Cselényi László portréfilmjében, az Egy lány elindulban: „Szinte hinni sem akartam benne, hogy ez ilyen gyorsan, így fog sikerülni, de ugyanakkor én alázatot tanultam a színiakadémián a nagy elődöktől, és soha nem voltam elégedett magammal.”

A harmincas–negyvenes években több mint harminc filmen játszott többnyire főszerepet, olyan alkotásokban, mint A Noszty fiú esete Tóth Marival, a Fűszer és csemege, a Halálos tavasz, a Szüts Mara házassága vagy A tanítónő és az Úri muri. 1945 után is a Nemzeti Színház tagja maradhatott, 1947-ben és 1955-ben is a Nemzeti nagy sikerű Az ember tragédiájának volt Évája – az előbbi előadást ideológiai okokból levetették a műsorról, az utóbbit megtűrték. Szörényi Éva a Bánk bán Melindájaként 1952-ben kapott Kossuth-díjat, ám 1956 októberében a Nemzeti társulata közfelkiáltással a forradalmi bizottság társelnökének választotta, emiatt később menekülnie kellett az országból. New Yorkban Szabó Sándorral megalapította a Petőfi Színházat, majd Los Angelesből tartotta a lelket előadói estjeivel a magyar emigránsokban, többek között barátjában, Márai Sándorban. Részben az ő jótékonyságának köszönhető, hogy Los Angeles legnagyobb emlékműve az 1956-os hősöknek emeltetett 1969-ben.

Szörényi Éva pénteken, május 26-án lett volna százéves. Ennek alkalmából bensőséges keretek között, rokonai, barátai és tisztelői részvételével nyílt emlékkiállítás a család által felajánlott relikviáiból a budai Bajor Gizi Színészmúzeumban Színészdal címmel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.