Urban fantasy: a fantasyirodalmi műfaj egyik leágazása, túlnyomórészt valós városi környezetben játszódó fantasztikus történet.
Hogy ez az alapvetően az angolszász kultúrkörben gyökeret verő irányzat Magyarországon is minden további nélkül és magas szinten művelhető, arra bizonyíték Sepsi László munkássága. Az 1985-ben Szolnokon született író már érettségi előtt, 2003-ban letette névjegyét: maga Tandori Dezső, irodalmunk rejtőzködő zsenije vette észre és méltatta Holt istenek kora című regényét ezekkel a szavakkal: „Végre megint egy minden-időre-való regényíró-ígéret!”
Az első regényt a dicsérő szavak ellenére csak tíz év múlva követte a második kötet, a Pinky, amely szintén urban fantasyt ötvözött krimivel. Sepsi harmadik kötete, az Ördögcsapás már nem késett ennyit, nemrég jelent meg a Tilos az Á Könyveknél.
Tandori idézett méltatásában (az írónak egyébként annak idején Jenei Gyula, a szolnoki Eső folyóirat küldte el a tizenhét éves fiú kéziratát) ez is szerepelt: több mint jellegzetesen első könyves a Holt istenek kora, és semmiképp sem „leszámolás a gyermekkorral”.
Tényleg nem? – kérdezzük már a szerzőt. Hiszen ugyanazt a kitörésvágyat, elvágyódást láttuk az elnéptelenedő vidék bemutatásakor, mint az Ördögcsapásban, ahol egy sivár kisvárosban tengődő rockbanda köt inkább egyezséget a gonosszal. És míg az elsőben még csak Tündérföld/Avalon volt a kilátástalanság helyszíne, ezúttal nevet is kapott a szürke magyar település, Gyíklapaj, ahol „a város másik felén már lakótelepeket meg bevásárlóközpontokat építettek, de a keleti alvég megmaradt gazdák meg disznók lakta” falunak.
Sepsi az 1500 fős szolnoki Tiszajenőn nőtt fel, így adódhat a párhuzam: a kitörésvágy benne is meglehetett, ő is láthatta, miként néptelenedik el a vidéki Magyarország. – Az hamar eldőlt, hogy Tiszajenő túl sok egzisztenciális lehetőséget nem kínál, de ez ugyanígy elmondható lenne a többi faluról is, ebből a szempontból nem különleges a helyzete. Ritkán mondjuk valakiről, mintha legalábbis a 80-as évekbeli Chicagóról beszélnénk, hogy „úristen, Tiszajenőn nőtt fel!” – mondja a szerző. – A vidék leszakadását ezerszer megírták ezerféle formában, kevéssé izgat ennek a témának a szociográfiai vonzata, mert nem tudok mit hozzátenni. Az jobban érdekel, amikor ennek az általam is tapasztalt magárahagyottságnak a benyomásait elkezdi átformálni a fantázia vagy a vidéktől hagyományosan távolinak tartott kulturális hatások, mint mondjuk a videojátékok világa.